fredag 26 september 2014

Var det idag -Bokmässan 2014

-Vad roligt, jag kommer gärna. Svaret på frågan från bokförlaget Verbum om jag vill komma till Bokmässan i Göteborg och läsa ur ett av mina kapitel i boken "Tankestund" som precis kommit ut.

Vi är många som varit författare till boken. En bok som har en "tanke" för årets alla dagar samlade i en volum. Idag då boken ska presenteras i Verbums monter är det en 26 september. Dagens författare är jag: Anna Ekström från Karlskrona.

När jag läser vilken av mina 14 texter som är just den 26 september faller allt. Var det idag!? Eller igår, imorgon? Jag tar på mig löpardojorna och springer ut, tankarna behöver samla sig.

Texten som ligger i grunden för 26 september är Psaltaren 73. Jag har valt att ta ut orden Nu är jag alltis hos dig. Texten har fått rubriken "Hot eller löfte."

Just denna text är inte en av mina stoltaste i skrift. Den är skriven på ett tydligt "vi har ett samtal, du och jag som läser vis." Finns en uppmaning till läsaren att testa, utmana bilden av att vi är en massa människor som utåt sätt går ensamma men i verkligheten är vi aldrig ensamma.

Den bilden satt i relation till en människa som har ett brinnande behov av att få egentid. Av att just vara ensam, bara vara för sig själv. Där kan orden Nu är jag alltid hos dig, kännas som ett skämt, ett slag i ansiktet...nä inte ens nu fick jag vara ifred!....och samtidigt....alla vi som bär smärtan inom oss av att ha bråkat rejält med våra nära, kära, vänner och upplevt tomheten efterråt-Är det slut nu? Insikten av att alla våra mänskliga relationer har en början men också ett slut. Insikten att det finns en relation som inte har varken denna början eller slut, en relation som inte går att bråka sig ur. I denna relation är orden Nu är jag alltid hos dig knappast ett hot utan ett löfte.

Var det idag? Igår eller imorgon, för precis ett årsedan som jag samtidigt skulle slutsammanställa mina texter till boken Tankestund och samtidigt finna att min sambo, mannen till mina barn startat en ny relation med en annan kvinna. Han hade äntligen funnit det liv han alltid drömt om. Vårt liv med små barn, nyinflyttade i hus, jag nyss avslutat föräldraledigheten och skolat in vår yngsta på förskolan.  I denna kontext föddes Nu är jag alltid hos dig texten. Mitt i det största av behov av att bara vara ensam och samtidigt ha relationer som inte bara tar slut.


-Vad roligt, jag kommer gärna! Nu lämnar jag kyrkomötet en dag tidigare för att bege mig till Bokmässan i Göteborg. Här ska läsas och jublas över boken Tankestund!

Inga kommentarer: