fredag 25 mars 2011

Fisk-träff i Lunds stift

Igår kväll var vi tiotalet personer som träffades i Kristianstads församlingshem för att diskutera kyrkopolitik. Ah, vad jag går igång på kyrkopolitik (lite som en blandning av sött och salt)!

Vi pratade om vårt namn: FISK (betydelse: Folkpartister i Svenska Kyrkan). Frågan vi ställer oss inför framtiden är om vi ska behålla namnet FISK och ta bort betydelsen...dvs. bli partipolitiskt obundna! Det är vi i praktiken redan idag (dvs fria från det politiska partiet Fp) men mot väljarna blir det ändå ett politiskt parti som ses...vilket jag iallefall inte vill ha!

Det var min ovilja att ha politiska parti i kyrkan som gjorde att jag engagerade mig och tillsammans med några vänner startade en ny lista: Ungdomslistan. Den satt jag i stiftsfullmäktige i två mandatperioder...sedan ansåg jag mig inte ung längre:)


Igår smidde vi också nya motioner inför hösten till kyrkomötet. Många fina tankar att ta med till Stockholm i helgen och träffen med kyrkomötesledamöterna.

Mot huvudstaden

Inga kommentarer: