onsdag 26 maj 2010

Kungliga bröllopet - Överlämning eller inte!?

Hittade en liten rolig text angående diskussionerna om Kronprinsess Victoria ska låta sig överlämnas av sin far eller ej:

"Daniel överlämnas av sin mamma till kungen. Viktoria överlämnas av kungen till Daniels pappa. Silvia lämnar över Daniel till Viktoria och Daniels pappa lämnar över sin fru till Silvia, och sen lämnar kungen prinsessan Lilian till Daniel. Sen kan hela kungafamiljen och Daniels familj dansa en sån där byta-partner-dans framme vid altaret till spänningshöjande musik och till slut kommer klimax och DÅÅÅÅÅ - hamnar Viktoria och Daniel bredvid varann framför prästen. Vad sägs om det?"

Eller så får de bara göra som de vill.... kan tänka mig att det inte är mycket de själva kan styra över... då hade jag också velat styra över det som styras kan:)

Annars är jag inte någon större anhängare av överlämning för dess negativa symbolvärde (att kvinnan skulle vara något som går från en ägare till en annan). När jag har haft brudpar som vill ha överlämning har jag föreslagit att den blivande maken står och väntar t.ex. där bänkraderna slutar. På det sättet blir det både en överlämning (eller en ingång med sin far/mor) och en sista bit sida vid sida.

Har inte följt det kommande bröllopet särskilt mycket...tror det får vänta tills det faktiskt är dags den 19 juni. Annars kommer jag tappa intresset innan och missa vigseln:)

Inga kommentarer: