onsdag 14 oktober 2009

Härlig Seniorklassträff

Blev inbjuden av seniorklassen att komma och hälsa på dem. De ville att jag skulle prata om något. Ja något, jag fick i princip fria händer.

Valde att använda dessa fria händer till att ta upp min syn på bibeln, att vara kristen, vara präst, medmänniska, blivande mamma etc. utifrån några av årets resor. Resor som har förändrat min människosyn i stort (framförallt resan till Kenya) och smått. Förändrat min syn eller rättare sagt bekräftat att vi präster inte syns eller förväntas att synas på andra ställen än i kyrkan (främst Vasaloppet).

Detta är de 6-7 resorna jag uppehöll mig kring och snodde in teologi etc.

Kenya (januari)

Sälen till Mora (Vasaloppet mars)

Zimbabwe (juni/juli)

Vansbro (juli)

Kungsmarken (ny arbetsplats i sommar, tre damer fick testa lite olika religiösa/kulturella kläder)

Mamma (en resa som är på väg)


När jag blir inbjuden att tala blir jag glad när människor frågar etc. och vi fick till en del härliga diskussioner. Bland annat lånade jag in lite från J och mina lektioner på gymnasiet där vi låter eleverna testa burka (eller rättare sagt niqab), judisk svart hatt med bönesjal och kippa, och sist men inte minst en palestinasjal. Frågan när dessa tre står uppklädda framme i salen är: 1. En av dessa klädnader är helt religiös (judiska)
2. En av dessa klädnader har ett kulturellt ursprung och förknippas idag främst med religion (burkan, slöja har i alla tider används av människor som levt i ökenområden oavsett religion)
3. En av dessa klädnader har inget med religion att göra (Palestinasjalen)

Grymt kul att var på Litorina.

Fick en lapp från en i klassen som hade frågat sitt barnbarn vad prästen (jag) hade pratat om innan sommaren på skolavslutningen:

Det snart 8 åriga barnbarnet A svarade: ”Även om man blev ihopskrynklad var man lika mycket värd.”

Ja…jag blir rörd (höll liknelsen mellan en 500 lapp och en människa, stampade på den, smutsade sönder den etc…men barnen ville ändå ha den…den var lika mkt värd.)


Imorn blir det arbetsutskottsmöte var på gruppmöte ikväll och har dessutom äntligen kommit igång att träna lite igen

Inga kommentarer: