onsdag 10 juni 2009

Härliga skolavslutningar

08:30 strålar solen på Nättrabyskolan! I min ficka har jag en hundrakronorssedel… eller jag hoppas det…annars blir det svårt att dra hem mitt tal till eleverna:)


- Finns det någon här som vill ha hundra kronor? Frågar jag.


-jag! Jag! Och jag! Jepp det finns flera som vill ha den


-Men om jag knycklar ihop den då!? –Jag! Jag! Jag! Fortsätter eleverna


-Nu slänger jag den på marken, hoppar på den och gör den riktigt skitig och lite trasig!? Jag! Jag! Jag!


-Ok, ni vill fortfarande ha den… hundralappen har inte tappat sitt värde för att den är skrynklig, smutslig och lite trasig. Likaså är det med oss människor. I sommar kommer kanske någon knyckla ihop oss, kanske bråtta ner oss i grus eller göra oss trasiga… vi är inte mindre värda för det! Liksom hundralappen förlorar en människa inte i värde!

(en berättelse från serien: Alltid älskad…tror jag den är ifrån)

Inga kommentarer: