lördag 13 september 2008

Äntligen lördag

Gårdagen gick snabbt men långsamt (väldigt ologiskt). Äntligen är det lördag! Äntligen är det dags för temadag med alla konfirmander.

Dessutom har jag en vigsel idag (lite klumpigt satt mitt i temadagen men det har vi lyckats planera ihop:) )

Under temadagen idag ska vi tillsammans få sätta utgångspunkterna för vår fortsatta konfirmation. Vi har träffats en gång tidigare i veckan lärt känna varandra till utseende och namn. Idag ska alla få delar av kursmaterialet (varsin frälsakrans, imorn i gudstjänsten får de biblarna) plus att vi ska äta festmåltid, sjunga igenom vårt sånghäfte (med månadernas psalmer som vi använder i konfirmationen), ha andakt, se på film och framförallt att alla konfirmander får känna att de är många (ungefär 60 st) och att de får samma start/grund inför det kommande året.

Har slitit mitt huvud både nu på morgonen och under gårdagen med morgondagens predikan. Jag och K ska predika tillsammans och min del är att utlägga själva evangelietexten. En text som är "lite" klurig då den behandlar både rikedom, helvetet (eller iallefall ett gräsligt liv efter döden för vissa och ett paradis för andra), fattiga, Jesus och Abraham etc.
En text som ligger ganska bra i stil med mina intressen av att utlägga just kluriga (vid första anblicken) texter. Ser fram emot det även om jag idag river lite i håret....fast så brukar det vara.

Har nästan också börjat komma över att min chef gärna ser att jag har en inspirationsvecka v 44 då jag fokuserar på att läsa, inpsireras etc...men att jag inte får förlägga denna vecka någonannanstans än på jobbet....vilket jag inte håller med om eftersom jag på jobbet både delar rum med en kollega plus delar telefon med två andra vilket inte skapar någon speciellt god arbetsinspirationsmiljö...men som sagt...jag försöker komma över det:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du inte sitta i kyrkan och läsa? :)

Konfirmanundervisningen låter fantastisk, skulle vilja gå den själv. Jag får dock nöja mig med religionshistoria och Svenska kyrkan, vilket inte är så dumt det heller. KG Hammar och Anna Davidsson-Bremborg har föreläst och hållt i seminarierna de första veckorna och det är inspirerande att få lyssna och samtala med dessa duktiga människor. Många trevliga och skärpta kurskamrater så det blir givande diskussioner.

Jag vill tipsa dig om skönlitteratur som kan ge inspiration och nya infallsvinklar. "Tisdagarna med Morris", kommer inte ihåg författaren men ska nog inte vara så svårt att hitta. Sedan vill jag tipsa dig att läsa om någon gammal barn/ungdomsfavoritbok. Vissa varnar för detta och säger att man förstör sina fina läsminnen men jag tycker att det är tvärt om. Jag kommer ihåg, hittar nya "guldkorn", nya infallsvinklar och dimensioner och hittar samma känsla som när jag läste boken i barndomen. Hrm, kanske har jag inte utvecklas så mycket..? Anne på Grönkulla, Kulla Gulla (denna stackars bok som är så utskälld av dagens feminister...)och min favorit, Tordhyveln flyger i skymmningen. Hälsningar Linda

AnnA sa...

Tack för tipsen! Har läst Tisdagar med Morris (Mitch Albom). fast jag måste säga att det är sällan jag hittar saker i böcker som många tycks hitta inspiration i...kanske blir det så att jag har för höga förväntningar på böckerna vilket gör att de är bra samtidigt som de inte lyckas fylla det hål av törst jag har. ...ofta blir det en helt otippad bok som får mig att hoppa högt...ofta biografier.

Läste om mina barnboksfavoriter för ett tag sedan (min absoluta favorit genom tiderna är Godnatt mr Tom). Och den va bra jag kan se vad jag tyckte va faschinerande samtidigt som..ja det var ju inte samma känsla en gång till:) Böcker är knasiga ting då innehållet så ofta bedöms i förhållande till yttre omständigheter om den var bra/dålig...fruktansvärt subjektivt...vilket är skön läsning i jämförelse med den jag håller på med nu till min uppsats:)