torsdag 18 september 2008

Sigtuna

Igår åkte jag helt otipat en dag till Sigtuna. Har inte funderat så mycket innan på hur mycket resande en människa egentligen orkar med på en dag...kanske för att jag har varit omättlig i mitt resande. Kanske är det åldern för idag är jag helt slut:)

Det var kyrkornas U-fond:s styrelse som hade möte igår. Kyrkornas U-fond funkar nästan som en bank (ett ord som klingar lite illa i dagens läge) som sparar kundernas pengar men istället för att placera dom som andra banker används dessa till microfinanslån (dvs den ekonomiska tanke som fick nobelpriset för några år sedan)!

Microfinans är något som jag tycker är fruktansvärt mycket bättre än bistånd. Vist bistånd är bra i direkta kris/katastrofsituationer men för att få igång en marknad, ekonomiskt hållbart samhälle är microfinans det som gäller!
Egentligen är det enkelt. Istället för att kyrkor ska spara sina pengar med avkastning i "vanliga" banker ger de oss dem istället med en lite mindre garanterad ränta samtidigt som de hjälper världen. Riktigt inspirerande. Jag hoppas på att få komma iväg till Kenya i slutet av Januari och besöka några av våra projekt...jag är fortfarande ganska ny i styrelsen och nja behöver utbildning:) (utbildning är höstens nyckelord för mig:) )


Igår på mötet avtackade vi Biskop emeritus Gunnar Weman som länge varit styrelsens ordförande tillika kaplan.

Inga kommentarer: