söndag 12 april 2009

Påsknattsmässa

Gick från stadens sus och dus igårkväll (från en 90-årsfest med "tre 30-åringar") över torget till Tyska kyrkan/Trefaldighetskyrkan och kvällens påsknattsmässa.

Har en vers från kvällens tankar/predikan. "Varför söker ni honom här...på den enda platsen på jorden som det står att han inte är!? (-Han är inte här han är uppstånden!)"
Han berättade om en kvinna som åkt till Jerusalem/Israel/Palestina för att söka Gud.

Jag har själv gått omkring i parken där det sägs att Jesus gravplats var...har såklart varit i gravkyrkan/uppståndelsekyrkan och tänt ljus i den tomma graven.

Orden från igår "Varför söker ni honom här...på den enda platsen på jorden som det står att han inte är!? (Han är inte här han är uppstånden!)" sätter ord på det jag många gånger känner när jag är ute och reser och besöker religösa platser....det är inte här "min" Gud är...min Gud finns hos mig, med mig...inte i några stenar i ett avlägset land...en avlägsen plats där jag är några dar i mitt liv...min Gud är med mig här, nu...


Snart åker jag till Ronneby för att gå på musikgudstjänst och få träffa en god vän över mat efterråt...dethär måste vara en av de mer sociala påskarna jag haft på länge...träffat mycket vänner (trotts tre dar på havet), när jag jobbat har fokus legat mycket på jobbet och inte på vänner och familj...det är svårt att kunna fokusera på allt samtidigt. Skönt att fokus får växla ibland. Denna påsken har jag själv fått gå på gudstjänster och fira tillsammans med mina vänner att Jesus har uppstått...Ja han är sannerligen uppstånden!

Inga kommentarer: