fredag 28 augusti 2009

Gårdagens kommunfullmäktige

Några highlightar från mötet:

Innehöll bl.a: En och en halv timme debatt fast det inte (läs inte) fanns två så olika förslag!

SD om ”Plan för etnisk mångfald för Karlskrona kommuns samlade verksamheter för åren 2009-2011”: Bara för att gårdagens invandring var gynnsam behöver inte betyda att den är det idag. Vill se ett totalstopp. Kanske inte för all framtid.
Ställa frågan: Hur deffinierar Etnisk, Etnicitet....detta tyckte SD att de inte fick ett tillfredssällande besked på och vägrade därför själva deffiniera sina uttryck som att "Alla som bor i Sverige ska bli/vara svenskar"....vad fasen betyder det säger jag! Vem är svensk och hur? Jag har mer gemensamt med mina vänner i Zimbabwe och Kenya än vad jag har med många svenskar... skulle vilja säga att det finns lika många deffinitioner på vad som är svenskt som det finns människor i...ja Sverige, världen...


Citat under dagens kommunfullmäktige som fick mig att haja till:

Citat R (SD): ”Lyssnar du inte?! Skaffa hörapparat, jag kan t.o.m betala den till dig.” =påhopp!

Citat M(S): ”Vi lyssnar mer på män än kvinnor, det är fel…” …och så går han ner och pratar under nästa kvinnas inlägg…

Citat A(S): ”Härligt att vi har en S man som slåss för jämställdheten” Detta går hon upp och säger i talarstolen samtidigt som Kent Lewén (fp, uppenbarligen man) går ner efter att ha varit uppe och kämpat. A fortsätter med: ”S kvinnor, var dem som stod upp och slogs för kvinnans rätt.” …jamen snälla! Kvinnor inom FP, M och många, många andra organisationer kämpade också. Ta bort skygglapparna.


En av mina drömmar är att flytta en klass från Sunnaskolan till Jämjö/Nättraby/Rödeby och flytta en av de klasserna där till Sunna!...skulle vi inte kunna diskutera möjligheterna till detta? Kanske någon barmhärtig människa kan skriva ett medborgarförslag om detta:)


Mötets pristagare: Vill ge ett pris till många i min hörna som är riktigt bra på att sucka, stöna och småprata när någon är uppe i talarstolen som de själva inte håller med om etc.


Det märks i debatterna att det är ett valår pågång...ser fram emot detta år!!

Inga kommentarer: