måndag 31 augusti 2009

Det mångreligiösa Sverige

Tidigt tidigt i tisdags morse i förra veckan satt jag och min kollega G på tåget ner till Malmö. Nu skulle vi sätta oss tillbaka på skolbänken och gå en kurs vid Malmö Högskola.

Kursen heter ”Det mångreligiösa Sverige”. G och min chef S tyckte att detta var en kurs som skulle gynna mig och mitt arbete som distrikspräst i Kungsmarken.

Förhoppningsvis kommer kursen komma mer igång än vad den gjorde i tisdags. Hann inte mycket mer än att presentera oss, höra om vår lärares forskning och gå igenom kurslitteraturen.

Däremot ser jag fram emot Seminarieuppgifterna och att diskutera med de andra deltagarna i kursen. Riktigt mycket spännande människor som går kursen, framförallt Svenska kyrkan folk men även någon från Sensus i Stockholm och polisen i Bromma.

Kan rekommendera boken Kulturterrorism. Jättebra bok att läsa. Inte minst inför en debatt med Sverigedemokraterna. Författarens tes är att det inte finns en ”renodlad” kultur, nation eller identitet etc. Kanonbra!

Inga kommentarer: