måndag 23 november 2009

Ah Dag nämner Morfar också!

Erkänner att jag skumläste Dags blogg för att hitta inlägget om mig och hoppade därför mitt i hans text.

I början nämner han ju faktiskt mitt griftetal till morfar när jag begravde honom för snart två årsedan (början av året 2008).

Slår mig om och om igen hur lätt det är att hitta saker man inte gillar i texter hos andra människor när man går ut med glasögonen att hitta just saker som man inte gillar.

Ska inte ge mig in i någon debatt med Dag i denna fråga eller vad han tycker om mina texter, teologi och tankar utan helt konstatera att vi är olika. Och vi behöver vara olika, Svenska kyrkan har ett tak för fler än ett sätt att se på Gud...och tur är det!

Kommer fortsätta att i mina griftetal använda uttrycket: Att vi idag inte lämnar över dem vi älskar i en tomhet utan i Guds trygga famn.
Otroligt spännande hur ett griftetal som i upprepning nämner: "Kristus, Herrens Moder Maria, apostlar, helgon, änglar och ärkeänglar i uppståndelsens nya liv" etc ska tala mer till människors hjärtan på ett personligt sätt än en trygg famn... jättespännande... vi lever helt enkelt i olika traditioner med olika språkbruk...
Jag för min del uppskattar att vi har olika sätt att uttrycka oss som präster!

2 kommentarer:

Sofia sa...

Och jag tycker Dag är bättre och att du kanske trots allt var kallat att bli, tja, nåt annat.

AnnA sa...

Tack Sofia, har missat din kommentar, hittar den nu idag.

Kan bara konstatera att vi har olika åsikter.

Hoppas du har ett jobb, inte bara ett som du velat ha och känt dig kallad till, utan även ett där andra erkänner dig i ditt yrke och inte står och bankar med att...tja...du skulle valt ngt annat...inte för att du inte är bra på det..utan för...tja...du har fel kön.