torsdag 5 november 2009

Fel att ta debatten i media!

Blev indragen på ett bananskal, vad hände!? I min kallender lyste redan en full arbetsvecka (14 tim tis, 10 tim ons, 13 tim tors), finns inte plats för mer:) Min kollega visade mig artikeln när jag igår kom innanför dörren för en blixtvisit påväg hemåt, eftersom jag inte hade sett den på morgonen. Min reaktion var: "Nä det är inte sant, har jag missat ngn information om att vi skulle varit överrens om dethär eller att det skulle komma? Jag håller inte med, och det är undertecknat med min församling..."
Sen sticker G in hakan och frågar om jag vill följa med ner och ta några ord med journalisten... ja...varför inte... för att ge en bredare bild.

Vägrade dock att ta en bild på oss i kyrkan...det rummet är inte till för vadsomhelst och framförallt hade jag inte min kyrkoherdes tillstånd (inte frågat honom) att ta kort i media etc. i dessa frågor i rummet. Därför fick vi snällt stå utanför...om de ville ha med mig (och min växande mage som ungdomsgruppen ikväll komenterade att de hade sett att jag hade blivit "med väldigt stor mage"... de är ju några av dem som vetat om "toffife" jättelänge:) )

Imorse ringde sydnytt "Idag kommer din kollega att uttala sig, vill du ge din åsikt?" ...ah...har inte tid men okej...en liten lucka innan lunch. Ringer till G och frågar om de har hört av sig till honom också...de hade de inte gjort än...men de kommer de ju att göra, säger jag...hade varit skönt att vara två (sen inser jag lite försent att de inte hade gjort det och att jag fick stå ensam idag...hade varit gytt att ha G vid sidan).

Nu, såhär ikväll hoppas jag att debatten i media är avslutad! Nu vill jag att vi pratar ihop oss i arbetslaget! Och framförallt fråga oss och varandra, får vi som präster/medarbetare i arbetslaget gå ut och ställa oss i kyrkorummet, dra våra personliga åsikter i media och skriva under med vårt yrke, yrkesplats? Jag är lite tveksam...

Att vara präst innebär ett stort ansvar...inte bara för sig själv utan även för det vi representerar... att säga något kan blåsas upp väldigt när kragen är på den som säger det... Hoppas nu på en god dialog...och mkt sömn inatt...magen har börjat gå sjögång var gång jag lägger mig ner:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anna! Har försökt följa debatten kring islamavhoppare och läste Helens artikel med förvåning. Du kanske inte håller med mig, men jag tycker inte att kyrkans representanter ska blanda ihop politik med den kristna tron och framför allt inte skriva under med Svenska kyrkans namn, som om vi alla stod för de åsikterna. I den församlingen jag jobbar nu har vi en präst som representerar Centern och som flitigt debatterar för skadeskutning av gäss. Okey, alla har yttrandefrihet men påstå inte att alla inom Sv. kyrkan tycker att gåsskjutning är kyrkans främsta uppdrag!

Hoppas magen mår bra!
/Miriam

AnnA sa...

Hej Miriam!

Jag håller med dig. Visst får vi som privatpersoner eller aktiva politiker gå ut men inte med Svenska Kyrkans namn! Absolut inte om inte hela vår församling står bakom det eller godkänner eller åtminstonne vet om det etc. Det var en smärre chock för mig:)