måndag 29 mars 2010

GIftemål i kyrkan för icke medlemmar?

Kyrkan är öppen för alla, dessa ord hörs ofta och ofta läggs det till: oavsett religiös övertygelse! Inte minst förs denna åsikt hårt fram i debatterna kring skolavslutningar etc.

När det kommer till Bröllop är kyrkan däremot inte öppen för det par där båda har valt att gå ur kyrkan. Eller jo till viss del tror jag att många kyrkoherdar låter hyra ut kyrkan om det ändå är ett kyrkligt bröllop som ska ske (hur det nu är möjligt med två som har gått ur).

När det är en borgerlig vigsel... sker det i kyrkliga lokaler? Anledningen till att jag funderar är att de hade uppe frågan på "morgontv". Deras åsikt var att kyrkan borde vara öppen... om nu paren önskar att gifta sig där.

Min första spontana tanke är: Varför vill ett par vara i kyrkan när vigsel är borgerlig?

Vid närmare eftertanke kan samma argument som används vid skolavslutningar till viss del användas: traditionell stor lokal, ofta centralt belägna etc.

En vidare fråga de pratade om i morse var om människor måste gifta sig och om alla troende gör det:) ...En fråga jag till och från själv funderar på... hur många är vi präster som har familj som inte är gifta?

En sak jag är säker på det är att DET GÅR att vara högst troende, ha familj, barn och inte vara gift.. det går till och med jättebra. Allt har sin tid.

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Jag såg också paneldiskussionen på Gomorron och tänkte att visst kan man vilja förnya och göra saker på sitt eget sätt. Men det finns också ett värde i att sätta sig in i en tradition och låta den ge tyngd åt de löften man ger varandra vid en vigsel. Hur många av dem som vill utforma sin egen vigselceremoni har satt sig in i hur den "vanliga" ceremonin ser ut och vad den kommunicerar?

AnnA sa...

Sant. Att hålla i vigslar är något av det största jag gjort...absolut topp tio. Får alltid gåshud vid löfterna. När kyrkomötet höll på med diskussionerna kring vigselrätten höll jag på att äktenskapets definition är mellan två parter och Gud. ...utan Gud får vi kalla det något annat:) Men kyrka som lokal skulle jag egentligen kunna tänka mig med borgliga vigslar...samtidigt som det skulle kännas lite märklig...