måndag 29 mars 2010

Första mässan

På lördag natt ska jag celebrera första mässan som mamma. Häftigt! Känns spännande att det just är Påsknattsmässan som blir premiären.

Stå i alla fyra väderstreck och utropa "Kristus är uppstånden" det har jag aldrig gjort förut. Däremot har jag varit på väldigt många påsknattsmässor...tycker det är påskens mysigaste gudstjänst.

Har lite tankar kring predikan men kommer behöva en massa till...är inne i en liten ammningskoma och vet inte riktigt hur jag ska ta mig ur den och producera teologi.

Troligtvis kommer jag använda mig av ps 741 som handlar om att Jesus inte är död utan vandrar runt i solen, levande och glad. ...den första psalm jag lärde mig. Jag var runt tio år, vi var med klassen på besök i Mariagården (församlingshemmet i Lyckeby) för att lära oss om påsken. Jag tyckte sången var bra, texten har jag kunnat sen dess, märkligt hur vissa saker sätter sig. Ibland livsfarlig, ibland bra!

Inga kommentarer: