onsdag 7 april 2010

Förordnande av kammarkollegiet: vigselrätt

Har idag med posten fått ett FÖRORDNANDE

Jag Anna Maria Ekström har "rätt att förrätta vigsel inom Trossamfundet Svenska Kyrkan"

Det gäller från och med 1 maj 2010.

Visste inte att det var ett beslut som togs "å nyo" lite då och då. Kanske är detta ett led i att det har skett en del förändringar inom vigsel och vigselrätten och därmed har vissa trossamfund kanske förlorat sin vigselrätt då de inte erkänner homosexuella par att vigas!? Tål att undersökas.

Är glad att jag får fortsatt förtroende att vara vigselförrättare, det är något av det häftigaste jag är med om, absolut topp tio!

2 kommentarer:

Jeez sa...

Ja, det har med kyrkans förändrade vigselrätt att göra. Den är nu inte generell för alla präster vigda (som den var fram till för ett år sen), utan stiften ska ansöka om vigselrätt för varje individ. En god ordning tycker jag. En del kollegor har tyvärr inte koll på regler, (viger utan hindersprövning osv) och information försvinner lätt när/om det kommer nya. Detta är ju ett exempel där inte informationen nått ut... om än ofarligt :-)

AnnA sa...

Sant! Och i dagens kommunikationer kan vi inte ens skylla på att jag är mammaledig...mailen har jag ändå koll på.

Bra med att den inte längre är generell!