tisdag 20 april 2010

Ta efter Vårdvalet! Inför Präst/kyrkval!

I Blekinge pågår just nu ett vårdval, helt rätt att vi som patienter får välja vilken vårdcentral vi vill använda oss av och vilken läkare etc. Helt kundvänligt och bra!

I kyrkan däremot står inte vi som medlemmar i centrum på samma sätt. Vi råkar bo inom en församling och tillhör därmed denna när det kommer till dop, bröllop, begravning etc. Vill vi engagera oss i en annan församling är det okej, ingen kan hindra oss att vara med i grannförsamlingens kör etc.

Vill vi däremot döpa våra barn/ gifta oss etc. och använda en präst som inte är verksam inom den församling där jag bor...ja då är det inte så lätt!!!

Varför ska det vara så svårt? Jag är just nu anställd i Karlskrona Stadsförsamling. Innan dess arbetade jag i grannförsamlingen Nättraby/Hasslö. När en församlingsbor från Nättraby/Hasslö hör av sig och vill att jag t.ex. ska döpa deras andra barn... ja då måste jag fråga Nättraby/Hasslö om de går med på detta (dvs. göra en clearing mellan församlingarna för att jag går in och tar en av deras förrättningar). Ofta går församlingar inte med på att cleara för att de har egna präster som kan ta förrättningen.

Detta "icke clearande" sätter på intet vis oss som medlemmar i Svenska Kyrkan i centrum. Det sätter en trögarbetad traditionell organisation i centrum. Måste erkänna att jag har vissa problem med detta:)

Fram med ett Präst/Kyrkval. Lika friskt som Vårdvalet!!

3 kommentarer:

Miriam Olofsson sa...

Vi ska gifta oss i Jämjö kyrka i höst, men vill att en kollega till mig ska viga oss. Det var inga problem alls, förutom att vi får betala ersättning till prästen för han gör det på sin lediga dag.

Vad tror du händer om man inför fria prästval? Om en präst är väldigt populär tex för att döpa. Är det då det enda han /hon kommer få syssla med? är det rimligt?

Är hur som helst väldigt glad och tacksam att jämjö pastorat gick med på att cleara. Vårt val känns toppen!

Jeez sa...

Ja, å ena sidan.

Å andra sidan: det finns ett kollegialt problem. Och att en del faktiskt väljer präst efter hur man ser ut (jag har själv varit med om en dylik audition) eller vilka åsikter man har, eller t o m vem man är (prästen är gay, eller kvinna, eller...). Var drar man gränsen?

Förväntas jag säga ja till vigslar var som helst bara för att jag kan få göra det i tjänsten? Ska en församling med lönekostnader för tre präster tvingas betala för en heltid till sommarlördagar för att det önskas präster åt alla håll?

Dessutom -hur mycket av "att följa en viss familj som ber om det" handlar om det egna prästegot? Jag är efterfrågad, duktig, de gillar mig osv osv. Min efterträdare är kanske en nog så bra och pastoral präst och de skulle bli jättenöjda med honom också! Som verkar där de bor och är. Och kommer kanske träffas igen, i olika verksamheter, till skillnad från mig som jobbar på annan plats.


Vad jag menar är att det är mer komplext än du gör gällande i ditt inlägg.

Just nu finns en rekommendation om att arbetsgivarna ska låta sina präster tjänstgöra på några (om det var 4?) kyrkliga handlingar per år på annan plats än den egna arbetsplatsen. Jag tycker att man kommer långt med det.

AnnA sa...

Håller med en del och en del inte. Började skriva en kommentar men som jag tyckte blev förlång så jag la den i ett nytt inlägg ovan