onsdag 28 april 2010

Tvättstugebråk -patetiskt!

Kom hem efter dagens Barn- och Ungdomsnämndssammanträde. Damen med rullator som bor i huset mötte mig i dörren och frågade "Vad är det som gör att du tror att du inte behöver respektera tvättiderna här som alla andra"

Det visade sig att hennes dotter (runt 40-50 år gammal) tvättade i måndags efter oss. Jag hade varit nere sent klockan tio i tre och inte klockan två då den andra tvättiden började och hämtat upp vår torra tvätt som hängde kvar i torkrummet och i torktumlaren.
Dottern var då nere i tvättstugan precis i färd med att ta ut sin blöta tvätt -Perfekt tänkte jag i min enfald, jag hann även om jag var sen. Jag tog min tvätt, tackade för mig och dottern sa inget mer än "du tar väl all tvätt med dig?"

Modern idag: "Hon är faktiskt jurist i Stockholm och vill inte ha andra där på sin tvättid"

Jag blev förbannad: Vem börjar med att torka sina kläder innan de är tvättade? Vem mår dåligt av att någon torkar kläder när tvättmaskinerna är uttorkade och klara till att använda? Vem kan inte se mellan fingrarna på att den nyblivna barnfamiljen (om titlar nu ska vara så viktigt, vilket det tydligen är för denna dam, märkligt) idag precis hann undan med sin tvätt?

Svar: En människa som tydligen har det alldeles för bra och därför måste gå och reta upp sig på saker som egentligen inte är något problem. Eller någon som har alldeles förmycket problem att ta itu med och inte kan urskilja problem från vardagligt männskligt bestyr.
Jag har det tydligen alldeles för bra. För jag är uppretad och jag går hemma med min lille son, har det alldeles underbart...och så retar jag upp mig på att andra tycker det är okej att skälla ut mig för något som för mig inte kan ses som ett problem!

Tvättstugebråk är patetiskt! Det finns människor i världen som har riktiga problem och för dom är detta ett hån...

Nu lunch, tur att vi inte delar kök för idag är jag tidig till lunchen:)

1 kommentar:

AnnA sa...

Bestämt mig för att bjuda damen in på fika en dag...såhär kan vi ju inte ha det i huset.