fredag 22 juni 2007

Ny Erfarenhet -Att Jobba Midsommar

Idag Midsommarafton har jag varit "ledig". Ledig i den bemärkelsen att jag jobbar imorn. Klockan tio imorn förmiddag har jag en midsommargudstjänst ute på ön på ett äldreboende. Folkdanslaget kommer och dansar och det brukar vara mycket människor. Det gör att jag idag eller rättare sagt igår skulle skriva predikan etc. Men allt har sin tid som det brukar heta och jag behöver skaffa mig några rutiner.

Hade en handledare en gång under utbildningen som hade sin predikan nedskriven på torsdagskvällen. Sen dess har jag haft i åtanke att jag också skulle ha det. Men! Det förutsätter att jag går in för att skaffa tankar, idéer och tid till predikan redan på måndag och tisdag. Jag hoppas detta kommer bli bättre så fort jag får en dator på jobbet. En dator och några av mina böcker jag brukar använda som inspiration.

Men jag kommer prata om dans. Dansen genom livet som kan se så olika ut. Vi kan styra själva, låta andra göra det eller följa Gud. Gud som kavaljern som alltid bjuder upp en som alltid för en på ett tydligt härligt danssätt...hm...drömmen att ha någon att dansa med jämt.

Igår blev jag väckt av en mamma som hade varit med på en av skolavslutningarna och frågade om jag inte ville döpa hennes barn. KUL! Fast! På Pastis (Prästseminariet) fick vi lära oss att allt sköttes från receptionen av församlingens assistent. Och mycket riktigt! Jag har egentligen inte en aning om vilka helger jag jobbar, eller vilka dagar jag skulle kunna ha ett dop. Det har vår kära assistent koll på. Men det var väldigt roligt och smickrande att någon som sett mig "in action" ville att jag skulle döpa deras barn. Wow!

Nu ska jag återgå till min predikan och skönhetssömn.

Inga kommentarer: