onsdag 20 juni 2007

PMKOK=Präst Mot Kakor Och Kaffe!

Dagens tema har varit Underbara Människor!

Har träffat tre dopföräldrar idag. En innan lunch efter konfirmandplaneringen en precis efter lunch och en vid fyra. De två första var i församlingshemmet vilket är "min" spelplan men den sista åkte jag hem till familjen. Och vad händer!? Jag blir inbjuden till ett fint dukat bord med tekakor fullt med räkor, sallad, majonäs, rom och gräslök på...och en liten lätt sockerkaka till efterråt. WOW! På en vecka har jag gått från fattig student till det stora glufsiga kakmonstret! Vem älskar inte att vara präst!?

En fika per dag är helt okej...måste komma ihåg att vid hembesök påminna om att en präst absolut inte behöver bli matad och sånt...när det är besök hos nyblivna föräldrar eller sorgehus borde det ju vara jag som har med mig något, människor i dessa lägen har ju fullt upp med att vara.

Var hemma vid halv sex och slängde mig på lagerhyllan som fortfarande låg i bitar på vardagsrumsgolvet (eller jag tror iallefall att det finns ett golv här under någonstanns). Fem i sex gick jag till Fp lokalen, den ligger i samma byggnad eller en vägg i vägg byggnad. Jag tog helt enkelt genvägen genom Kronans parkeringshus och hissen upp. Sketcoolt! DOCK! Här grundar jag PMKOK= Präst Mot Kakor Och Kaffe. Ett medlemsmöte med kaffe och kaffebröd innebär döden för mitt försök till "normal" mathållning med någolunda tider.

Frågan blir: Kan jag bli den där goa prästen när jag inte dricker kaffe och äter kakor jämt? Kan vi människor försöka hitta ett annat mysigt, personligt, gytt sätt att umgås på?

Ett härligt exempel ur dagens diskussioner och överraskningar:
1540 Kyrkoherden-"Ah, så var de dethär med morgonbönen imorn. Förra veckan hade din kollega, det blir du imorn." Jag-Nä inte en chans... "Jo det är sant...(Kyrkoherden tar upp Answer me Jesus (en rosa staty i plast a lá answer ball), han skakar den) Ska hon hålla morgonbönen? Jesus svarar: Hallelulja." -Åh, sen när lyssnar vi på vad Jesus har att säga!? Jag tar upp den rosa Jesus skakar "Måste jag hålla morgonbön imorn?" vänder och Jesus ger mig svaret: Just do it! ...Vem kan längre påstå att Jesus är otydlig?

2 kommentarer:

Anna sa...

Jag visste att den där Jesus skulle komma till nytta =)

Anonym sa...

Intressant läsning, bra skrivet. Kan säga att jag håller med om vissa saker du skrev. Grattis i efterskott till prästvigningen
PS! Spelar du fortfarande bandy? ;)
/P-O