onsdag 13 juni 2007

På plats med arbetsuppgifter

Snabb resume (pga har ingen dator med internetuppkoppling och lånar min kollegas medan han är på dopsamtal)

Dag 1:
0900 sjyst tid att börja en dag på!
0930 -Jaha du idag har vi en begravning och jag tänkte att du skulle ta dig an altartjänsten.

dvs min första dag med lugna introduktionen blev nja lugn och lugn. Hoppade rakt in i en begravning. Som tur är hade jag min kaftan med mig i bilen (som förövrigt blev helt nerbajsad av ett träd så rutorna klistrat fast sig under natten). Kaftanen var med för att jag skulle besöka min morfar på äldreboendet efter jobbet.

Det blev begravning, lunch och sen möte med Kyrkogårdsnämnden. Klockan är nu fyra och det är dags att dra sig hem: -Du på torsdag har vi fyra skolavslutningar. Två tar vår kollega. Jag tänkte du skulle få ta de andra två... mm och vem har sagt att en präst bara jobbar på söndagar.

Inte för att tala om all den tid vi präster lägger på att försöka få tag på alla människor. Fick tre dop nästa helg och då ska jag först försöka få tag på dem och bestämma träff och sen döpa. Det ska bli riktigt kul! men tänk om människor viste hur mycket av våra själar vi (läs jag som präst) lägger ner, det blir inget hastjobb här inte. För jag älskar min kyrka.

Inga kommentarer: