fredag 31 oktober 2008

Dracula


Ikväll har jag och J varit och sett Dracula! Ett sammarbete mellan Teater Allena (en kille som har en egen teatergrupp bestående av honom själv:) ) och estetprogrammet.

M som är med i SKUN tipsade mig och vi gick på föreställningen som sponsrade hennes klass. ...tror att någon av de två övriga aktörerna var klasskompisar.

Då jag inte hade några förväntningar när jag gick dit...kom med öppet sinne...viste inte mkt mer än att jag var sugen på att göra ngt annat än att träna/jobba/plugga så...Wow! Vilken bra, inspirerande teater de har gjort!

Det var Greve Draculas kamp efter kärlek. När hans trolovade dör i hjärtesorg eller snarare tar livet av sig och inte får begravas i vigd jord förbannar han kyrkan, lovar han att hämnas...och det kan jag väl säga att jag tyckte han gjorde.

de hade en grymt skicklig scenografi! Vinflaskor som svävade i luften, ljus som svävar etc. En liten scen som de lyckades använda till max. Aldrig sett sådant arbete förrut.

Och det att vi satt i en helt nedsläkt sal ganska intimt och det enda ljuset som fanns kom från stearinljusen som tändes på scenen var mkt effektfullt.

Den levande musiken i form av fiolspelare, cello var också helt fantastiskt.
t.ex. när Dracula tar livet av en av adelsdamerna (de var två varav en såg precis ut som hans fru för många hundra årsedan) vandrar själen till sin skapare. Då pling-plongade (plockade strängarna) fiolspelarna några toner från "Han har öppnat pärleporten" Mkt roligt! Undrar hur många som märkte att det var just den de plingade-plongade:)

En mycket bra Dracula går just nu i gamla Hattfabriken i Karlskrona!

Inga kommentarer: