tisdag 28 oktober 2008

Läser om kärlek

Har huvudet fullt av olika artiklar som behandlar kärlek. Eller rättare sagt Guds bud / comandment att älska. "Du SKALL älska Herren din Gud..." Var nere i Lund hela dagen igår och la fram mina idéer om min magisteruppsats som jag försöker skriva nu under hösten. Och det gör just nu att när jag inte jobbar och inte är ute och slår halv ihjäl mig på rullskidorna så sitter jag och läser kring Shema- Den judiska trosbekännelsen, eller i den kristna världen mer känd som 5 mos 6:4-9 "Hör, Israel! Herren är vår GUd, Herren är en. Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, med hela din själ och med all din kraft. ..."

En text som för många och även för mig varit en självklar text som visar på Guds kärlek till oss och min kärlek till Gud. ...fast...när jag gjorde mitt examensarbete om krigslagarna (slakta dessa folk annars slaktar jag (Gud) dig (Israel) ) visade på ett starkt samband mellan krigslagarna och buden om kärlek som står precis innan/efter dessa texter. (läs t.ex. 5 Mos kap 7 verserna 2, 10, 16, 26!). Att det är samme Gud som är kärleksgud och krigsgud är helt klart....men vill jag ha både krig och kärlek? Vill jag ha kärleken om dess konsekvens är krig?
-För att kunna svara på denna fråga undersöker jag nu kärleken till/från Gud utifrån 5 Mos 6:4-6 och kanske i förlängningen någon gång i framtiden får syssla med att se förhållandet mellan krig och kärlek...om tio år när jag är gammal, smart och miljonär.

Har inte varit den mest aktiva på min blogg på sistone...och det skyller jag just nu på kärleken...för det tar lite tid att sätta mig in i ämnet och texterna:)

Inga kommentarer: