lördag 18 oktober 2008

Äldremiddag och satt nästan i halsen

Dagens äldremiddag var grymt, jättetrevligt! Måste säga att det var acksamt att vara där. Människor bara suger en till sig och släpper en "innanför muren". Det är inget knussel det är rakt in i samtal. Öppenhet wow!

Kortfattat var de inbjudna:
100 åriga Selma

97 åriga Fredrik

en 91 åring

två 90 åringar (S och E tror jag)

några 85 åringar (någon 84)

och en hel del 75 åringar (de unga gardet!...tror sju av dem varit klasskamrater)

wow. Riktigt kul gäng att tillbringa sin lördag med.

Innan jag åkte ut till ön och äldremiddagen passade jag på att springa Karlskronaloppet (4680 meter) som gick mellan innestadens två parker och tunneln som går emellan dem (i tunneln gick det tåg förr i tiden). Jag har aldrig sprungit igenom denna tunneln och såg det som en ypperlig chans att få göra detta. Så fyra elitare (en tjej), fyra "gubbar" och jag sprang "vuxenloppet". Ungefär 370 barn sprang också vilket va den stora egentliga tävlingen i parken som var som en stor folkfest! Riktigt roligt!
Vår bana på knappa 5 km gick som en två varvsrunda. Elitarna sprang såklart iväg i en klass för sig. Men jag gav mig sjutton på att hänga med den andra klungan...så jag låg och drog den lite mer än första halvan av loppet (ungefär fram till 2,5-3 km) sen...ah...ja okej jag erkänner sen blev jag trött:) ...och började tänka på att jag var tvungen att överleva på något sånär hyfsat sätt för att ta mig ut till ön när jag gått i mål...men nja jag är ändå rätt nöjd med årets Karlskronalopp...nästa år ska det gå bättre! (framförallt ska jag inte ha legat i västindien och jäst två veckor innan:) )

Ikväll klockan åtta började Dansbands kampen Och tro inte om jag sätter klyftpotatisen i halsen. Det var ju Tomas Döiken (ursäkta stavningen). Killen som jag hoppade in för på Dansens dag i våras på konserthuset! Så inte en helt ologisk tanke...det hade kunnat varit jag som satt där och läste förutskrivna omdömen på banden....hade kanske varit roligt:)


Denna veckan har varit en rivstart efter semestern och inte minst denna helg. Imorn döper jag inte mindre än fyra barn under tre gudstjänsttillfällen. ...och just nu lutar det åt att det får bli tre olika predikningar (eller två predikningar och ett doptal)...då jag vill ha predikningar som passar in i sina sammanhang och att jag nu när jag haft en del gudstjänster av de olika slag börjar känna in nyansskillnaderna...och då är det en fördel att faktiskt använda sig av dem i predikan, ja i hela gudstjänsten i stort!

Tillbaka till de sista förberedelserna...tänkte göra dem ikväll så mkt som möjligt eftersom jag behöver vara på plats lite tidigare imorn och träffa en ny inhoppande musiker. Ser fram emot morgondagen...just nu känns det som att vadsomhelst kan hända!

2 kommentarer:

Peter Christensen sa...

God middag och trevlig äldremiddag under lördagen och en upplyst gudstjänst blev det dagen efter, många tända ljus. I brist på att församlingen saknar hemsida är det ett nöje att läsa din blogg.
/ Peter

AnnA sa...

Tack Peter!

Har försökt påverka det här med att skaffa en hemsida....vissa saker sitter långt inne när det gäller min chef...tyvärr. Det är inte svårt att göra/ha en hemsida. Och det behövs verkligen en...det är ju så vi hittar information idag.