fredag 18 september 2009

Liten insändare inför Kyrkovalet

Skickade in denna till lite tidningar idag...tror dock att den kan vara lite för rakt på med åsiker för att publiceras...vi får se


Detta står jag för i kyrkovalet!

På söndag händer det! Fastemånaden Ramadan avslutas och det är kyrkoval!

Jag hör ofta, hör hela tiden, hör vart jag än går: -Vad finns det för frågor i kyrkovalet, varför ska jag rösta…spelar det någon roll?!

Här är tre valfrågor som jag står för:

-Homosexuella och heterosexuella ska kunna viga sig i kyrkan på samma villkor! Gör ingen skillnad! Guds kärlek ges till oss alla, oavsett vilka vi är. Detta kan verka stötande för någon…men det var just detta Jesus gjorde hela tiden, sträckte ut handen, famnen till alla!

-Vi ska kunna välja vilken församling vi vill vara medlemmar i! Gör medlemskapet friare! Flyttar jag t.ex. från Lyckeby till Trossö i Karlskorna (mellan granförsamlingar) ska jag fortfarande kunna vara medlem i min ”gamla” församling.

-Kyrkan måste kunna överlämna ”överflödiga” kyrkor till staten. Min dröm har i flera år varit att ge kyrkor som inte längre används i julklapp till staten, så att de kan få bevaras likt de kulturskatter de är och låta kyrkans pengar/resurser gå till människor. Flera församlingar har många kyrkor, fler än vad de använder…stora delar av budgeten läggs på att renovera dessa kyrkor…det är jag emot! Låt kulturminnena tas omhand och låt kyrkan vara kyrka av och för människor!


Detta är tre enligt mig starka frågor som vi röstar om på söndag.

Alla som är medlemmar i Svenska kyrkan och har fyllt 16 innan söndag får rösta! 2001 var kyrkovalet mitt första val…va inte feg…våga rösta!


Anna Ekström 27 år

Folkpartister i Svenska Kyrkan (FISK)

Inga kommentarer: