tisdag 28 augusti 2007

Många nya saker

Jag har fått min FÖRSTA VIGSEL!!!!! Wow!!! Men...ahhhh....hur vågar folk?!!!!

Fler nya saker att sätta sig in i denna veckan:

Urnsättning -Hur gör jag bäst/sämst en sådan?... förmodligen är det ett hett tips att följa min kära kyrkohandbok...om jag vill göra en riktigt stel, tråkig och märklig urnsättning för...i detta fall...är den...hm...lite speciell..

Dop -Nja alltså inte dop av sådanna dära små ulliga gulliga...utan av vuxna. Av personer som själva kan svara JA eller NEJ på frågan om de vill bli döpta. Människor som har tagit ett aktivt stort steg fram till dopskålen...Wow...det är stort...

(Min teologi kring barndop är dock inte att förkasta i skenet mot vuxendop. I ett barndop är det föräldern/na som idag tar det stora steget mot dopfunten med sitt barn i famnen...det är också grymt stort...)


Tema: GLIMT 1 från KORSIKA

Vi är 11 stycken i gruppen plus en instruktör. Alla kan franska....alla kan inte engelska:)

Jag kan engelska...ingen franska...eller jo jag kan följande ord:

Baguett sv: Baguett

Schan Sceluse sv: En kyrka i Paris..tror jag

Viva la reign sv: Länge leve drottningen...jag vet dock inte vilken drottning

Merci sv: Tack

Trebie sv: Bra!

Sava sv: Hur är läget?

U bie si mouplau sv: En öl tack
...typ...

Med detta härliga ordförråd spenderade jag sju dagar till sjös med enbart fransmän/kvinnor. Otroligt roligt och otrolig chans för mig att utveckla mitt "jag pratar med hela kroppen språk"

UCPA centret Triu Funtanella ligger på Korsikas sydväst kust...mitt ute i ingenstanns. Vilket innebar att vi hade en hel strand för oss själva och massor av aktiviteter på centret.

Första kvällen hade vi sk:
Crazy quiz = Fransk humor när den är som värst...Vi får lyssna till en massa franska (ökända)låtar, dansa/röra på oss på ett sätt som gör att vi får extrapoäng plus skriva upp låttitel etc.
VI VANN (sjukt viktigt)

Andra kvällen:
Speeddating = Alla fransmäns skräck. I hela två minuter tvingas de prata engelska:) Vi sitter tjejer och killar mitt emot varandra på varsin sida om ett bord. Killarna flyttar runt i 2 minuters intervall. Inte många frågade vad jag jobbar med...alla tycks redan veta det...hm...


Ah. sömnen lockar. Imorn kommer det bli en hård politisk dag. BUN har möte...ett sånt därnt "Vi måste lägga ner skolor i kommunen möte"...dvs...borde vara lite utvilad... Fler glimtar från Korsika väntar:)

1 kommentar:

Anonym sa...

Viva la reign:
eller som de skulle ropa: "Vi vill ha regn"
var för att hylla drottning Desideria, Jean Baptiste Bernadottes (Karl XIV Johans) gemål. Hon avskydde för övrigt Sverige - här var kallt och Svenskarna var inte så värst förfinade!

För övrigt:
Roligt att läsa din blogg!

/Sus