måndag 15 december 2008

Full tredje advent

Oj vilken söndag!

Begav mig i ganska god till till jobbet. Tänkte "Jag passar på att äta lunch där så hinner jag mer"...you right:) (jag måste börja räkna med min tidsoptimism ännu mer än vad jag gör idag:) )

Var förbi affären på vägen ut och skaffade med mig fin duk, servetter och chokladpriser till kvällens tävlingar (julavslutning SKUN och konfirmandassistenterna).

Väl på jobbet fixade jag till det sista med kvällens tävling: En blandning mellan Dobidoo-Singalong och tomtens leveransverkstad!

Sen kom M och vi dukade och fejade stora salen till en riktig festsal.

Som ett mellanspel denna söndag begav jag mig till Grönadal med mina tomtenissekläder i högsta hugg (1500). Det vankades söndagsskoleavslutning med gudstjänst och luciatåg! Jag hade den stora äran att vara Nisse! Jag delade (efter det att barnen gått luciatåg och min kollega K hållt en bra betraktelse) ut stora gottepåsar (fyllda av frukt, tablettaskar, choklad mm). Roligt, roligt, roligt! "Världens bästa Nisse"...om jag får säga det själv:)

Efter nissandet bar det tillbaka till församlingshemmet! Fixade till glöggbordet. Möttes av att den helt underbara M strukit mitt lucialinne! Tanken började slå mig...hm...hur gick det med lunchen (klockan började ändå närma sig halv fem). ..lyckades klippa till och tejpa textremsorna (ett doobidoo inslag). Satte pastan på kokning lagom till att vi i Luciatåget samlades kring kantor S och sjöng ingenom sångerna en sista gång innan kyrkan (börja 1800). Fick till och med i mig lite pasta under sången "Julen är här":)

Luciatåget gick jättebra! Ända fram till slutet efter det att vi hade gått ut i vapenhuset...då gick brandlarmet! Och det går inte att stänga av... Jag sprang upp till församlingshemmet för att ringa Securitas "meddela falskalarm." På något sätt lyckades vi avvärja brandbilarnas ankomst:)

Som final på denna kväll började julavslutningen! Förglögg, kaninleken, bordsplaceringslek, Förrätt (toast skagen), huvudrätt (potatisgratäng, rostbiff) och efterrätt (glass med bär och julgodis (som vi (läs SKUN) gjort själva!) ). Mellan huvudrätt och efterrätt hade vi Dobidoo-Singalong och tomtens leveransverkstad!

Sen var vi M, jag och J riktigt trötta och belåtna! Hoppas att ungdomarna hade minst lika kul och trevligt som vi hade det! Tack för en härlig termin!

Inga kommentarer: