onsdag 24 december 2008

Julen är här!

Nu har det varit julafton i snart 43 minuter. Nu är jag i stort sett klar med förberedelserna inför midnattsmässan och de två julottorna! Har aldrig haft midnattsmässa förrut, ska bli riktigt spännande...har lite att "plugga" in under dagen imorgon...får tralla runt med predikan i huvudet.
Hur det ska gå att ha midnattsmässa...hem och försöka sova för att vara i kyrkan igen vid kvart i sex ska bli intressant. Ett steg för att detta ska lösa sig är nog iallefall att gå och sova nu:)


Önskar alla en riktigt härlig Jul!

5 kommentarer:

Anonym sa...

God fortsättning på festen runt vår Herres födelse, Anna!

Konstaterar att du - liksom jag - har både julnattsmässa (ok, dito-gtj för min del) och julotta.

Mycket glädje, mycket förväntan, mycket folk. Härligt att vara präst!

Sköt om dig!

/kollegan i Lammhult

AnnA sa...

Underbar uppdelning:) Okej en tävling...hur många timmar fick du sova? Jag kom hem lite i två med kroppen full av adrealin...helt omöjligt att sova:) Klockan ringde vid fem. Dock hade jag två konfirmander som var på både midnatt och julotta plus två andra galningar.
Håller med om att det är härligt att vara präst!
Just nu sitter jag och slutför min uppsats...så det blir inte så mkt annat skrivet:)

Annika Stacke sa...

Jag fick sova riktigt bra (ok då: ligga i sängen, i varje fall) mellan 00:45 och 05:00. Adrenalin i kroppen hade jag nog också.
Flera konfirmander var på båda, och så fick de två kråkor för var och en av gudstjänster (gällde enbart julnattsgtj och julotta), men också några andra "vanliga" församlingsbor.
Men stackars min kantor Anita. Hon hade 23:00, 05:00 och 07:00 (facket harklar sig, men inser realiterna).
Vad är det för uppsats du skriver, förresten? Inte i Vetus, väl?
/Annika

AnnA sa...

Skriver i gt hebreiska. Om de inte allt för okända orden "Hör, Israel, Herren är vår Gud, Herren är en. Du ska älska Herren din Gud med hela ditt hjärta, själ och kraft." Hur de har utvecklats, vad de betydde från början etc. ...gör det i kombination till mitt ex arbete som handlade om krigslagarna...inte helt olikt kärlekslagen. ...fast jag har mkt kvar känns det som...satt igår och redigerade noter:)

Anonym sa...

Jag är också inskriven i det gammaltestamentliga forskningsseminariet i Lund, och har påbörjat ett arbete om Concepts of God in the Book of Daniel. Men som kyrkoherde finns det inte en chans i världen att hitta den nödvändiga arbetsron för att gå i land med det. Ett projekt inför pensioneringen!
Gott Nytt År på dig!
/Annika