söndag 21 december 2008

Väl använd söndag


Det var inte utan att Göteborgsresan gjorde en lite degig i början av dagen. Har tur som har gudstjänster som börjar först elva.

Gudstjänst med två dop stod först på programmet. Lyckades improvisera halv predikan:) Hade förberett en annan halva men fick för mig att ge den en annan tuch..riktigt häftigt såhär efteråt 

Sen var det mässa på Hasslö. Inte tänkt på det men det var jättelängesedan jag själv firade mässa. Har haft övervägande gudstjänster denna höst. Och denna gång tog jag hela predikan ungefär som jag hade tänkt mig:)

Sen dopgudstjänst av en underbar liten tjej. 

Fick för mig att ta en tur på rullskidorna och for hem till mamma och pappa. För att komma lagom tillbaka hem och se reprisen av Dansbandskampen...Scotts vann inte...hur kan detta vara möjligt...jaja får se dem på melodifestivalen iallefall! (nej jag kommer aldrig erkänna att jag har sett alla avsnitt...tror jag har sett alla:) )
      Kvällen avslutades med pyntande av gran, tända fjärde ljuset och lägga på julduken...och det betyder att uppsatsen är vad som gäller imorn...har inte skrivit många ord denna veckan. 

Dagens predikan var en blandning av:
     -s338-339  i sista boken (tror jag det var) där det beskrivs hur Harry Potter kommer till sin hemstad på julafton. -Harry det är julafton (Hermonie till Harry). De är på flykt. Två unga föräldrar och en liten gosse står som staty i Harrys hemstad..det är han och hans föräldrar. Känner vi igen detta någonstans....två föräldrar en bebis på flykt...Jesus var flykting sina första år i livet. Idag är 67 miljoner på flykt.  etc. gick över till ett tv program jag såg i veckan innan Lucia. Malmö Lucia och programledaren (tror programmet hette "Eftersnack") pratar om att julen har tappat sitt kristna budskap. Detta är de överens om och summerar att julen idag betyder "Värme, gemenskap och att skapa ljus i mörkret"...bullshit att detta inte skulle vara det kristna budskapet!  Julen handlar om det som ett litet barn behöver...värme...gemenskap och ljus i mörkret (och eftersom jag hade många nyblivna föräldrar frågade jag dem vad ett barn behövde, barnen som var där hade stenkoll på när julafton var och Harry Potter etc). Avslutade med tankar kring hjärtat...det som fick Harry Potter att överleva...att han följde sitt hjärta...kärleken till människorna runtomkring honom. 
..liksom Maria...som sjunger ut sitt hjärtats glädje i dagens evangelium. Hon...som när alla varit där i stallet och gett sin vördnad till Jesus barnet tar allt detta till sig och samlar det som en skatt i sitt hjärta. Jepp ungefär så...hjärta, tv, Harry Potter och nja...något stickspår om vad Påven får för sig att förbanna vissa böcker....böcker som är bra och absolut inte är värda att förbanna...finns inte mycket jag tycker är värt att förbanna...kan inte komma på något just nu

Har nästan tankarna klara kring midnattsmässan och julottan...borde vara ledig imorgon men det blir nog att göra klart predikningarna så jag kan sluta vara sådär "det går aldrig" nervös:)



2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anna - kul att se att du har en blogg, hade jag inte koll på... nåväl, hoppas allt är bra och lycka till! Låter lite klyschigt men ändå...

AnnA sa...

Hej Johan! Wow det är ju år och dar sedan! Hur lever livet med en kollega såhär i juletider?