onsdag 4 mars 2009

Pastis

Idag har jag besökt Pastis eller sk: Pastoralinstitutet i Lund. Var dit bjuden som en "före detta äldre kandidat, numera ute i arbetslivet".

Vid lite i sex (tror den han bli kvart i) stod jag med bilen utanför min goda vän I hus/lgh i Ronneby och vi var beredda att ge oss iväg. ...I har en automatbil...lika spännande varje gång...får lägga undan vänsterbenet och våga vägra växla:)

I och jag fick i god gammal Pastis-elev anda springa in med andan i halsen i Domkyrkan till morgonandakten 0800:) Allt kändes precis som vanligt...fram tills dess att mässan tog riktigt fart...oj oj oj...är det jag som har glömt hur morgonmässorna var på Pastis eller hade tiden gått tillbaka 100 år...förlåt uttrycket men jag kände att formen hade förändrats åt ett annat håll än mitt eget gudstjänstliv och relationskapande med Gud i gudstjänsten...mest i liturgin, sättet att röra sig och vara med varandra....dock älskade jag mässan....att dela bröd och vin bland en massa teologer är ngt visst...det ska till Pastis för en sån sak.

Ganska snart förstod jag att mina fyra kollegor som också blivit ditbjudna: F, A-S, I och S hade förberett sig...t o m skrivit ner vad de ville förmedla och föra fram under förmiddagens presentationer...riktigt så abitiös i meningen "skriva ner och tänka i förväg" hade jag inte riktigt lyckats vara med Vasaloppet och allt vad mer har skett under den senaste tiden.

..Så när L frågar Anna börjar du? hör jag migsjälv säga: -Självklart! Och I som vet att jag inte riktigt har förberett mig utan tvärtom precis lånat ett tomt A4 av henne för att skriva och inspireras under mina kollegors anföranden ler...hon bara ler..."Gulle dig"

Hann skriva ner fyra punkter:
1. Min första veckan
2. Att vara engagerad på sin fritid, vara "mer" än präst
3. Answer me Jesus-min nära relation den första tiden med kyrkoherden
4. Saker jag älskar med mitt jobb

...ungefär dessa fyra punkter blev det. Tog upp mkt kring att vara politiskt engagerad, vara engagerad utöver sitt prästengagemang som i sig är en underbar del etc.

Dagen blev en "good feeling dag" (förrutom detdär med att gå upp lite i fem på morgonen)

Var hemma lite i sex, helt lagom för att gå och dansa Lindy Hop i tre timmar:)

Imorn blir det skolan, löneförhandling och en tur till växjö för att se teater

Inga kommentarer: