fredag 6 mars 2009

Riksmötes andakt på internationella kvinnodagen

På söndag är det inte bara andra dagen på Fp:s riksmöte utan också internationella kvinnodagen. Det tänkte vi Kristna Liberaler fira med en morgonandakt i internationella kvinnodagens anda! Sitter just nu och filar fram lite texter....det ser ut att luta mot skapelseberättelsen (beskriver hur världen skapades etc.) i kombination med 1 Kor 14:34 (beskriver hur kvinnan ska tiga i församlingen etc.). Två texter som i kombination betytt mycket för hur kvinnans och mannens roll har gestaltats...inte minst från religionens håll. Tänkte att liberalerna i helgen ska få sig en liten uppryckande morgonbön...eld och svavel!

Tyckts inte komma ifrån jobbet idag. Klockan är redan halv sju en fredagskväll...är detta ett tecken på att jag inte har familj....ska bli intressant den dagen om sisådär hundra år då jag kanske har det om det blir någon förändring i arbetstiderna. ...ska snart försöka dra mig hemmåt och ta på mig dansskorna i en timme iallefall innan jag knyter mig...är lite "Post-Vasaloppet trött":)

Har tryckt upp både psalm 850 och psalm 863 från Psalmer i 2000-talet.

Psalm 850 beskriver Gud som "Mamma! Var är du? och psalm 863 handlar om kvinnan som smorde Jesus...och innehar en mkt provocerande text:

1. Hon är svart som en natt, hon är mjuk som en katt,som en ros i en värld full av snö.Hon har haft många män och känt värmen från dem som tog sitt utan tack och adjö.

2. Inget hem, ingen hamn bara "hora" som namn- hon har älskat i mörker och skjul. Hon blev skuggornas vän när hon gick ut igen för att köpas av män som blev djur.

3. Hennes hand rör hans fot han som gav henne mod med en blick av respekt, som en bror. Och nu smeker hon den utan skam, som en vän eller kanske en syster, en mor.

4. Hennes tårar och gråt fuktar huden hans våt men hon torkar den mjukt med sitt hår.Jeus låter det ske och hon ser honom le; allt det frusna i henne blir vår.

5. När hon reser sig nu har ett jag mött sitt du i den kärlek som känner igen. Hon som kallas vulgär- se, så vacker hon är; hon är lärjunge, kvinna och vän.

Vi ska också sjunga ps 249 Blott en dag. En psalm där Lina Sandell fick byta ut ordet "Modershjärta" till "Fadershjärta" för att den skulle tas in i psalmboken...hade samma sak skett om det hade varit en man som hade skrivit psalmen?...kanske...men troligtvis inte... rätt är inte alltid rätt...

4 kommentarer:

Kristofer sa...

Hej!
Tack för en bra betraktelse i söndags, de som inte var där får verkligen skylla sig själva. Kom naturligtvis in som en av de sista men litar på att ordet om "de sista ska bli de första" gäller oss som har lite svårt att komma iväg i tid och gärna äter frukost på vägen...

Ska kika igenom dina övriga inlägg, googlade dig och fick följande debattinlägg på kroken PP. Är det OK om jag använder det i Re-undervisningen?

AnnA sa...

Hej Kristofer! Tack för en go helg i Linköping! Du får absolut använda PP inlägget i undervisningen..stackars studenter:)

Håller helt klart med om att "de sista skola bli de första"...fråga mina arbetskamrater, de mornar jag är "i tid" till jobbet är kanske inte lika svårräknade som dem där jag är sådär precis på håret....det kanske ska bli ett tillägg i min fasta...att komma i tid. Antar du utmaningen?

Kristofer sa...

Vet inte om det är värt att ta på sig en utmaning till. Får räcka med dåliga samveten som det är.
Funderade på att se filen "MSHK" men har inte kommit iväg på den än. Vet å andra sida inte om jag vill sabotera den "inre film" som jag hade när jag läste dem.

AnnA sa...

Min inre film har konstigt nog inte förstörts av att se filmen. Mycket som inte fanns med i filmen och ganska mycket som filmmakaren har lagt till själva....jag ser det som två helt olika berättelser...iallefall nästan:)