tisdag 25 september 2007

Alltid tillgänglig?

Inatt skrev jag färdigt en liten artikel som går till tryckeriet idag i församlingsbladet (se under "P:n"). Skriver lite kring vad en prästvigning innebär/betyder...vilket kan ses som en liten nischad frågeställning men som ändå på nåt sätt ligger mig varmt om hjärtat.

Igår hade jag även min lediga dag...passade på att ta min svampkorg med mig ut i skogen. Strövade förbi den där Hasseln där jag och min mormor plockade hasselnötter...när vi egentligen skulle plocka svamp...var inte så förtjust i svamp när jag var yngre (runt fyra-tio år) iallefall inte när den var rå. Förstod inte varför jag först skulle leta, plocka och sen tillslut skulle ingenting bli kvar i pannan...knäppt...därför plockade jag hasselnötter. Kommer även ihåg att jag bruka smyga mig på granriset...för tänk, om det fanns en svamp därunder var jag tvungen att vara snabb! Dra undan riset och överraska svampen så att den inte sprang iväg under nästa gran...ok tillbaka till "Alltid tillgänglig" innan detta spårar ut totalt....

Hade med mig min mobil, inte för att jag ville prata med någon utan för att jag inte helt litar på mitt lokalsinne (ok...inte logiskt..."jo jag står vid en gran"...men det är ju tanken som räknas). Såklart ringde telefonen (jobbet) ...jag har min lediga dag... borde jag svara? Klurig fråga. Inte helt lätt att svara på. När jag inte ser vem det är som ringer svarar jag alltid. När jag ser att det är jobb och det inte är min chef är jag grymt kluven...hur ledig får jag anse mig vara när jag har en ledig dag? AHHH...ångest...

Ledig betyder enligt min uppslagsbok: "fri att tas i bruk, fri från arbete, naturlig och otvungen i uppträdandet, lätt, med god marginal"

I mina prästlöften lovar jag att vara en herde, tjänare, lärare, medmänniska. ... är det att hålla på sin lediga dagar? Präst är jag ju 24 timmar om dygnet.

(Ett litet tillägg är att jag i jobbet använder min privata mobiltelefon då min församling inte har budgeterat för telefoner)

Inga kommentarer: