onsdag 5 september 2007

Lev i skapelsen inte av den

Fläskkorven är härmed slut. Jag går mot ett allt mer vegetariskt leverne!

Det har skjutits upp på tiden: "Nästa termin" "Efter nästa fasta" "Bara detta paketet köttbullar också" etc.

De senaste tre fastorna (fasta i plural=?...knäppt ord att vilja i plural från första början) har jag varit vegetarian (fastan sker 40 dagar innan påsk efter fastlagssöndagen då vi proppar i oss fastlagsbullar...fast det gör vi ju nästan direkt efter nyår numera=Blasfomi!).

Nu blir det äntligen av! Igårkväll och nu på lunchen har jag ätit fläskkorven som låg kvar i frysen....nu ligger där fisk, bönor, ärtor, bär, svamp och grönsaker (glass och muffins).

Mina orsaker/skäl till att bli vetetarian:

1. Innan hade jag tillgång till kött från egen gård. Då visste jag varifrån köttet kom, vilken uppväxt djuren haft etc. Det har jag inte längre.

2. Trodde jag skulle köpa såntdärnt fint svenskt kött....oftast har det blivit det billigaste= ofta importerat kött av djur som inte farit så bra.

3. a. Jag tror på kallelsen att leva i och med skapelsen och inte av den. Jag reser en hel del och bidrar på det sättet grymt till miljöförstöring. Genom att äta mer vegetariskt kommer jag äta mer miljövänligt.

3. b. Mer miljövänligt är det att äta grönsakerna kossan äter än att äta kossan. Dock inte sagt att all vegetarisk mat är miljövänligare, dock i det långa loppet. +att jag får ändå lägga om mina matvanor/inköp och kan direkt göra det inom en miljöveten plan.

4. När jag har lagat kötträtter väljer jag först vilket kött jag vill äta sen vad jag vill ha för smak till etc. När jag lagar vegetariskt tänker jag först vad jag är sugen på för smak och lagar efter det =större variation på smaker etc med vegetariskt kök.

5. Jag kommer fortsätta äta fisk. Och kött hemma hos mamma och pappa, fester etc. Dvs jag kommer göra mitt kök till ett vegetariskt kök...men inte kräva att andra gör det.

...den där sista fläskkorven var grymt god iallefall...för att inte tala om blodpuddingen förra veckan... framförallt tror jag att dessa matkänslor kommer just nu för att det är sista utvägen för min hjärna att fortsätta övertala mig till att äta kött:) ...alla andra utvägar är härmed provade och tillstängda...har varit påväg att bli "fiskvegetarian" de senaste fyra fem åren... nu är det sannerligen på tiden!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anna! Roligt att läsa din blogg. När jag läste din presentation slog det mig dock...var inte Anna med på prästvigningen? Varför? Jag tyckte jag såg henne, men det måste varit någon som var väldigt lik henne. På bloggen läser jag ju att hon prästvigdes den tionde juli. Då hade jag varit präst i en månad...:)
kram
Rixman

AnnA sa...

Ahh...du menar så...att Juli och Juni är två olika månader...nja det går ju att tänka så men det är ju helt klart rätt...

...ändrar på studs:)

Anna sa...

Varför skulle vår goda Anna få rätt på orden som tex juni och juli, det är ju en av de mest uunderbart charmerande sakerna med henne.

(och det heter blasfemi)