onsdag 5 september 2007

Inför söndagens konfirmationsupptakt

Åker iväg ett par dar till Västerås för att vara med på Fp:s landsmöte då vi (eller vi och vi jag kommer inte ha rösträtt...tyvärr) bl.a. ska välja en efterträdare till Lars Lejonborg...undrar vem det blir...mm spännande...NOT!

Tänkte passa på att berätta lite om vad som kommer hända på söndagens upptaktsgudstjänst för konfirmanderna:

Vi börjar med att fånga upp konfirmanderna i vapenhuset och går i procession in.

Temat är "Enheten i Kristus/Går det att konfirmera sig bra, bättre och bäst?"

Vi har valt Luk 22:24-27 som text vilket är söndagens evangelietext. Framförallt vers 24 "Lärjungarna kom att tvista om vilken av dem som skulle anses vara den störste"

För det är precis det som jag och min prästkollega kommer göra i vår dialog predikan: tvista om vem av oss som ska anses vara den störste inför Gud. (Äntligen ska jag få utlopp för lite hybris utrop!)
Tänker inte avslöja allt men när boxningshandskarna kommer fram kanske vår kära pedagog kommer att stoppa oss...

Det hela går ut på att vi vill få konfirmanderna att förstå att det inte alltid handlar om att vara störst, bäst och vackras (även om man (läs kvinna) råkar vara det), framförallt inte under konfirmationstiden...det går inte att konfirmera sig på ett bra, bättre eller bäst sätt etc.

Ska försöka lägga ut vår dialogpredikan sen...svårt dock att göra ett manus...inte minst med tanke på min helt galna prästkollega (har tidigare trott att jag kunde vara lite galen, men han är definitivt min överman)

Lägger in en liten varning om att det kan bli snålt med inlägg innan måndag.

Inga kommentarer: