onsdag 24 oktober 2007

82 timmar kvar...

Inte för att jag på något sätt håller på att få någon sorts panik....



MEN JAG BEHÖVER EN PREDIKO IDÈ!



Det retfulla är att söndagens texter är riktigt fina härliga bibeltexter.


T.ex. Den gamlatestamentliga texten är från 5 Mosebok. En perikop till en av de texter jag använde i mitt examensarbete..dvs det handlar om lagar, lagar förknippade med krig. Det står bl.a.

Du skall inte vränga rätten för invandraren eller den faderlöse, och en änkas kläder skall du inte ta som pant.
Kom ihåg att du själv en gång var slav i Egypten och att Herren, din Gud, befriade dig därifrån. Därför ger jag dig denna befallning att följa...

Femte Moseboken 24:17-2


Episteltexten är nästan lika go den också egentligen. Den kommer från Jakobsbrevet (inte en lika stor favorit som 5 mosebok men absolut okej). Texten innehåller förmaningar om att inte behandla församlingsborna olika oavsett status, pengar. Står t.ex.

Mina bröder, gör inte skillnad på människor...Om ni då bara har ögon för den finklädde och säger till honom: ”Här är en bra plats för dig”, men till den fattige: ”Ställ dig där borta”, eller ”Sätt dig på golvet vid mina fötter” —
gör ni då inte åtskillnad och fäller orätta domar?


Jakobsbrevet 2:1-8

Och till slut evangeliet från Lukasevangeliet. Berättelsen om när Jesus möter tullindrivaren Sackaios. Sackaios vill se Jesus och klättrar upp i ett träd för att han är liten och kort. Jesus ser honom sitta i trädet och ber honom stiga ner och bjuda honom på mat. Människor rynkade på näsan "tänk att äta hos en sån som Sackaios, usch" Sackaios blev däremot så glad att han sa:

”Hälften av vad jag äger, herre, skall jag ge åt de fattiga. Och har jag pressat ut pengar av någon skall jag betala igen det fyrdubbelt.”
Lukasevangeliet 19:1-10



mmm...en del av en krigslag, en församling som startat lite krig emellan varandra pga pengar och en tullindrivare som var föraktad av människor för att de inte hade rent mjöl i påsen.... hm min hjärna börjar nog koka ihop nåt...nu är det snart bara 81 timmar kvar.

3 kommentarer:

AnnA sa...

Vet inte hur jag lyckades...men jag tror inte två stycken har samma teckensnitt eller stil...riktigt märkligt:)

Anonym sa...

Har du bra idéer - hör av dig! Har en fruktansvärd torka...

Anonym sa...

Min finns att läsa på predika.nu