måndag 1 oktober 2007

TVÅ livsvisdomar jag skulle vilja ha...

1.Varför...jag säger varför? Har jag frusen gurka och mjölk i kylskåpet?...lite oberoende på hur jag skruvar på termometern...


2. Hur...jag frågar hur? Ska jag kunna predika på söndag över två för mig milsvis skillda texter från GT och NT.

Den gamaltestamentliga texten är från 5 Mosebok(30:11-16) (min favorit i teologiska spörsmål). Temat för söndagen är Att lyssna i tro och texten beskriverlite krast kärleken från Gud. Denna kärlek/Guds Välsignelse kommer Israel till del om dom följer, älskar, lyder, lyssnar, litar på Gud etc. DÄR SLUTAR söndagens evangelietext!

...DOCK!!!! Om man (läs kvinna) slår upp sin lilla bibel fortsätter texten med: Om du inte gör detta (dvs älskar Gud etc) kommer Gud att FÖRINTA Israel. "Så lyder Herrens ord..."

Jag predikar gärna över detta tema (lite inside information är att jag gjorde mitt examensarbete med GT o Hebreiska på temat krig, våld med titel: Gud sa till Israel -Detta är min lag: Döda!)


Vari ligger nu problemet? JO! Evangelibokskommissionen har satt ihop verserna 11-16 i 5 Mosebokens 30:de kapitel med ...åh....Markusevangeliet 10:17-27...

HUR KUNDE DOM???

Jag är (om jag spelar över lite) nästintill förkrossad

I Mark 10:17-27 möter vi Jesus som precis ska fortsätta sin vandring då en rik man kommer framrusande och frågar vad han ska göra för att komma in i himlen etc. Jesus nämner budorden bla bla och hamnar i slutsatsen att mannen ska sälja allt han äger, ge till de fattiga och komma och följa Jesus. (detta fixar inte den rike mannen och går sorgset därifrån). Jesus fortsätter med en av de kändaste metaforerna:

Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i himlen.

Problem: Koppla ihop Israels kärleks/krigs Gud med den rikes (läs typ blindes) bekymmer att komma in i himmlen...två goa tema men problemet är att de är två...tusen.. dumma dumma dumma evangelibokskommite!

Visst det går att få ihop...men jag är allergisk mot klyschor och moraliserande


Gud! Jag lyssnar i tro...GE MIG LIVSVISDOM... och gö de fort....

frusen gurka smakar sådär och mjölken tvingas jag hälla ut...Kanske kan göra en koppling mellan ett icke korrekt fungerande kylskåp och en knasig textsammansättning på söndag..hm...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Inte den enklaste söndagen, nej.
Min tanke är att Temat som nu är lyssna i tro, förut hette trons lydnad är en liten hint... och att det knepiga OCH förträffliga ordet saddiq också kan vara något att tänka på. Ordet har förövrigt upptagit mina tankar en stund, sen jag började läsa Salomos Vishet i Apokryferna... Japp, så går mina tankar. Hoppas att det är bättre än frusen gurka och uthälld mjölk!
Kram

AnnA sa...

Saddiq! Tack ska grubbla. Det lutar åt att det blir en textläsning på söndag. Antingen GT elle evangeliet...inte båda:)