torsdag 4 oktober 2007

Skola och besparingar hör inte ihop

Sen -98 har jag varit politiskt engagerad. Haft komunala uppdrag etc från -01. Politiskt engagemang är något som jag absolut rekomenderar. Jag lär mig massor hela tiden och blir ständigt utmanad.

Just nu dock!

Sitter med ett brev från en rektor. Brevet är skrivet till oss politiker angående det nedläggningshot som kommit från förvaltningen (kommunen har förmycket lokaler till antal elever). Brevet är ett officiellt, fint skrivet om skolans verksamhet, utveckling, elever, område och framtidsutsikter etc. OCH!!! Det skiner igen en fruktansvärt stor kärlek till skolan och dess verksamhet. Blir rörd av att läsa, inte minst sista stycket som heter "Eget besparingsförslag" skolan ligger mitt i ett tätbefolkat område (och är en av de skolor som i förvaltningens alla förslag hitentills föreslagits "nedläggning"). Skolan har en bred verksamhet runt själva skolgången och att lägga fram ett eget besparingsförslag ör stort. Stort för att det finns en sån i grunden vilja att inte lägga ner. Starkt.

Processen med att få någon ordning på lokalbehovet i Karlskrona kommuns skolor är i full gång... ska se vad som händer...

Ska träffa rektorn och skolan ikväll. Skolrådsmöte. Dock har ytterligare en skola (som jag också är kontaktpolitiker till) möte ikväll...tänk om jag kunde dela mig...kasst

Ska fortsätta med den där predikan nu...tänk om jag skulle bli klar på en torsdag...wow det var tre eller fyra årsedan jag var klar en torsdag sist:)

Inga kommentarer: