onsdag 24 oktober 2007

Veckans ironi

Förra veckan när jag inte skulle predika var jag full av tankar, idéer och inspiration. Denna veckan behöver jag inte bara en utan två predikningar...är jag full av tankar, idéer och inspiration...nej det är helt tomt...veckans ironi.


Förra veckan var jag på Jonas Gardells föreställning Tillfällig gäst i ditt liv. Några av hans slogans under kvällen var: Det här är ingen show-det är en kontaktannons. och Knussliga får inte knulla.


Ett av hans mer tänkvärda nummer som fastnat var när Jonas berätta om sin mamma. Sin mamma som den sista tiden var senil. Hon tappade bl.a. tidsperspektivet "löste" just detta problem med att påpeka -Du Jonas jag har beslutat att från och med nu inte hålla reda på tiden, vilken dag det är årstider etc. Jag kommer gå ut och göra det barfota. . På scenens förgrund står det mycket riktigt ett par tomma skor. Ovanför skorna hänger guldfärgade änglavingar. Under den sista tiden blev Jonas en tillfällig gäst i sin mammas liv. En människa som passerade in och ut.


Likaså har vi tillfälliga gäster i våra liv. Vissa lämnar stora spår efter sig medans andra passerar obemärkt förbi. Undrar vart gränsen går?


Förra veckan samma kväll som Gardell upplevde jag en mycket hoppfull stund på Studentkåren här i Karlskrona. Hoppfull inte bara för att jag dansa massvis med Lindy Hop med en vän från kursen i detsamma utan även för att jag träffade Studentprästen.

Studentprästen är en man som fått en underbar naturlig roll och närvaro på kåren. Är grymt imponerad och har inte riktigt smällt min beundran av denna människa. En förebild, en gäst som lämnat avtryck i mitt liv och som jag förhoppningsvis kommer jobba med i framtiden.

Nu måste jag börja hitta inspiration kring Sackaios (rik man som klättrar upp i ett träd för att titta på Jesus) och Josef (lillebror till elva bröder som bl.a. blir slängd i en brunn och såld som slav till Egypten).

Ska även försöka hitta inspiration till att sitta på politiskt möte imorn...det här med skolnedläggningarnas vara eller icke vara. ...tänk om det bara kunde varit ett skämt från förvaltningen...hoppas hoppas...

1 kommentar:

AnnA sa...

Ett litet extra tack till de/den människa som hjälpt mig hålla någotsånär nivå på stavningen:)

Gjorde ett iq test i veckan, hade sju fel av tretti...sju frågor var på ord och ordförståelse...hm...