onsdag 17 oktober 2007

O´boy

Just nu befinner jag mig nere i Lund och kan rapportera direkt att vädret är minst lika skit här som hemma. ...dvs det finns ingen anledning till att komma till skåne...

Jag är däremot inte här för att uppleva vädret utan för att planera ett Allahelgonaläger för Miniorer-Juniorer som ska gå av stapeln den 30 okt - 1 nov. Temat för lägret är LIVBOJEN och just nu sitter jag och "för" spånar om vad en livboj är/inte är förnågot innan att jag ska träffa mitt ledargäng. Det blir mitt första läger där jag är huvudledare samtidigt som det blir mitt första läger som präst.

Ahhh! ok jag är ibland inte helt rätt person att spåna kring ord. Tyckte O´boy och Livboj var snarlikt! Vilket det är, dock med den skillnaden att den ena är en chokladdryck och den andra ett livräddningsredskap...ok spåningen går just nu sådär.

Igår hade jag bl.a. konfirmander. Vi behandlade temat: Vem är jag?! Dels utifrån filmen Billy Elliot vi såg förra veckan (fick inte in My Fair Lady) dels med hjälp av en väderingsövning (konfirmanderna får flytta sig runt i rummet som förvandlats till en gradtavla utefter i vilken grad de håller med/inte håller med de påståenden jag ger dem).

Under värderingsövningen uppkom en fråga: Vad är det för skillnad på att ljuga och att ge en vit lögn? Efter att ha diskuterat och klurat ett tag lyckades vi iallefall inte komma fram till en "klockren" skillnad pga. En vit lögn behöver inte vara en vit lögn för alla inblandade samtidigt som alla vita lögner inte kan tolkas som en ren lögn.
Om någon har/får en klockren deffinition lögn kontra vit lögn är det grymt välkommet.

Jepp jepp nu ska jag bege mig ut i Lund och träffa mitt ledargäng. Skepp ohoj Livboj!

Inga kommentarer: