måndag 15 oktober 2007

Konfessionell undervisning

Vår käre Jan Björklund presenterade idag ett lagförslag kring förbud av konfessionell undervisning.

Min spontana reaktion blir: STOPPA GENAST ALL UNDERVISNING

i megafon:

TA TVÅ STEG FRÅN TAVLAN, SLÄPP PEKPINNEN OCH LÅT ELEVERNA GÅ!

All undervisning får helt enkelt ta en liten paus...för hur görs en okonfessionell undervisning?


Själv har jag i min uppväxt varit med om oehört konfesionell undervisning. Inte minst på gymnasiet (kanske mest beroende av att jag då var äldre och hade ögonen mer öppna för vart utbildningssystemet ville putta en), jag gick den naturvetenskapliga linjen. Under kursen Religion A fick vi bl.a. plugga in vad kristendom var.

...jag säger plugga in för vi fick ett häfte med information (mkt ambitiöst)vilket innehöll allt vi behövde lära oss för att få G/VG/MVG.

Tillbaka till kristendomen. I ungefär raka slängar är 80% av världens kristna katoliker. I ungefär lika raka slängar innehöll (läs innehåller...min lillebror hade samma) häftet till 80% den protestantiska kristendomen...vilket utgör mindre än 10% av världens kristna = VILKEN OEHÖRT OKONFESSIONELL SKOLA VI HAR IDAG!!!

Ok jag är lite bitter på att förbjuda saker...måste bero på den där liberala ådran...

Annars är jag helt för att religiösa (obs inte samma sak som konfessionell!) skolor ska kunna båda öppnas och stängas lättare idag. Vilket självklart borde gälla för alla olika sorters skolor.

Jag ger inte mycket för att undervisa Genesis (läs 1 Mosebok) skapelseberättelser istället för evolutionsteorin...inte minst för att bibelns skapelseberättelser (det finns två stycken!) vill säga oss något helt annat om världen än hur den är skapad!

2 kommentarer:

Bella sa...

Jag är nyfiken ( och uppenbarligen obildad). Jag undrar: Vad lär oss skapelseberättelserna om vår värld?

AnnA sa...

Snabbt svarat berättar skapelseberättelserna ATT Gud har skapat världen, dock inte HUR.

Sen lär dom oss lite annat också inte minst av det politiska läget som rådde då de skrevs...varpå t.ex. allt "dåligt" skickas ut i öster etc.