onsdag 2 april 2008

Småtrött

Ah...mitt huvud är trött (två dagar diskussion om Ondska med konfirmanderna) och fantastiskt nog är också min kropp trött (fjärde dan irad jag kunnat träna, ikväll med elitgrabbarna).
Ska åka till Lund imorn och ta det lugnt (gruppsamtal med oss nyprästvigda). För sen är det konfirmationsläger i helgen!! (ska bli grymt kul och spännande att få träffa ungdomarna lite längre än en timme i stöten).

Igårkväll gjorde vi (läs jag för M har slutat pyssla och dricker te istället:) ) tvålar i ungdomsgruppen. Det pysslades en grymt, fin, vacker och fantastisk grön tvål (undrar vem det kan ha varit som gjorde den?)...den doftar härligt av apelsin!

Har annars brottats med bibeltexter idag, vilka ska vi använda oss av och dramatisera i helgen...ska titta vidare på det imorn...antingen arbetar vi med vad Jesus gjorde eller med vad han var....temat är "Den gode herden"

3 kommentarer:

Anonym sa...

Godkväll, det är jag som byter från lärare till präst som är inne och kollar vad du har för dig. På stiftet var det både spännande och ganska intressant. Fick frågan om jag inte kunde tänka mig att arbeta i någon annan befattning inom kyrkan? Vill du verkligen detta? Det är så svårt o tufft att vara präst o s v Jag hade nog inte räknat med att bli så ifrågasatt av mitt val men han mjuknade lite eftersom och verkade ganska nöjd med mitt beslut ändå i slutet. Nu håller jag på att planerar i vilken ordning jag ska läsa resterande kurser. Jag läste på teologen 1993-94 så jag fortsätter att läsa enl det gamla systemet. Har du läst grekiska eller hebreiska? Är språkkurserna så kniviga som alla säger? På tisdag ska jag träffa min präst som ska ge mig lite verksamhetsförankring under studierna - det ska bli ett häftigt möte hoppas jag! Är nervös men ändå inte - konstigt. Har fortfarande inte begärt tjledigt från skolan och inte talat om för någon (förutom min man) att jag planerar att sadla om totalt till hösten. Känns verkligen knepigt att ha en så stor hemlighet för, rektor, kollegor, elever, vänner, föräldrar och syskon. Vill ha min studieplan helt klar innan jag "släpper bomben". Orkar du fortfarande läsa? Nog bäst att jag slutar här :)

AnnA sa...

Härligt att du är fortsatt taggad efter mötet med stiftet. Det är sant den där frågan om annan befattning minns jag...den kan ta hårt för den kommer oväntat och..nja som präst jobbar du med olika delar (diakonalt, pedagogiskt etc)av församlingens arbete viklet gör det knivigt att helt säga nej till andra yrkesvägar inom kyrkan...fast det där kallet till präst är det svårt att säga nej till:)

Jag läste både Hebreiska och Grekiska. Började med hebreiskan då jag var nervös inför språken (har viss släng av dystelexi) och hade hört att hebreiskan var mest lik matematik (logik) etc. vilket visade sig passade mig alldeles utmärkt. Styrkt av framgångarna med hebreiska läste jag även grekiska som även det gick kanon.
Tittar jag nu på mina kurser är det övervägande språkkurser/tolkningskurser...mkt för att det finns så många galna tolkare där ute:) (fast såklart är språkkurserna knivigare än andra kurser...det gäller att kunna stänga in sig på sin kammare några timmar/dag, rabbla glosor och ha gramatiska tabeller på toalettdörren:) ..fast det är kul! Om du frågar mig)
Berättade nog inte heller för min familj direkt att jag skulle byta inriktning förrän jag hade sökt och kommit in i stort sett... fast de blev inte chockade, hade nog annat mer än vad jag trott:)

Filosofia sa...

Hej Anna! Jag är uppväxt i o fortfarande passiv medlem i en kristen församling. Jag gjorde ett religionstest på nätet o blev då klassad "hedning" Efter det har jag börjat blogga mina tolkningar av evangelietexten enligt kyrkoåret. Jag blev nämligen nyfiken på vad det är Jesus säger som jag tolkar annorlunda..än det som kristendomen enligt testet står för..blir du nyfiken så titta gärna in oss mig!