tisdag 20 maj 2008

Första minnesorden

Har idag valt mina tre första minnesord att sätta i mina konfirmandgruppers biblar...wow! (För säkerhets skull tänkter jag inte avslöja dem förens efter helgen:) )

Dagen har varit full av förberedelser inför helgens konfirmationer. Biblarna har preparerats, agendor tryckts och vikts. De första konfirmanderna har övat i kyrkan och nervositeten går riktigt att ta på i luften....tänk att det redan är dags!

Har funderat på L:s fråga idag kring propotionerna mellan olika delar i prästyrket. En riktigt klurig fråga att svara på har det visat sig:) För min del kan det skilja milsvis bara mellan två olika veckor. Som denna veckan är riktigt inriktad på konfirmander samtidigt som den har inslag av både "vanliga" gudstjänster, begravning, vigsel etc. En vecka mitt i sommaren kan vara helt full av olika musikaktiviteter i kyrkan, vigslar, begravningar, samtal och framförallt dop. Ska fundera lite till på det...en stor skillnad är också om du har helgen eller inte. När jag inte jobbar helgen har jag vanligtvis en större inriktning på ungdomarna den veckan. Om jag har helgen innebär det att det i veckans planering ska inrymmas förberedelsetid, träffar, psalmval, övningar och lite annat också.
Varje cermoni: dop, vigsel, begravningar etc föregås av minst ett telefonsamtal och en träff med de inblandade. En träff som jag i regel försöker lägga minst veckan innnan den är.

Har kommit fram till att jag trivs med att ha en stor variation på mina dagar och veckor. Inte minst denna maj...skulle verkligen kunna vänja mig med att ha semester varannan vecka:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Blir mycket inspirerad och sugen när jag läser om allt roligt, viktigt och intressant som du gör. I skolan är det också full fart vid den här tiden. En sak som skolan och (i ännu högre grad)kyrkan har gemensamt, är indelningen av året i olika perioder. Det känns som en stor trygghet och ger mig en känsla för livets gång när traditioner återkommer år efter år. Nu närmar vi oss skolavslutning och det är en härlig blandning av glädje och vemod, förväntan och osäkerhet. Nu ska jag fila på mitt tal till årets studenter.

Anonym sa...

Inte meningen att vara anonym, det är Linda som skriver igen. :)