fredag 2 maj 2008

År 2160 är nästa gång

Igår var det första maj...och förutom att jag lackade lite på Kyrkans Tidning:) så hade jag en grymt trevlig utomhusgudstjänst!

Till min stora glädje har jag insett att nästa gång första maj och Kristi himmelsfärdsdag sammanfaller är 2160!!!! Dvs! De närmsta åren kommer jag också att kunna få vara lite ledig denna dag...om det inte blir en stor "Vi gifter oss" eller "Vi vill ha dop" dag:)

(måtte det förbli en "Vi går med skyltar, skriker och är arga dag"...speciellt diggade jag vänsterns tal kring att de minsann står på sjuksköterskornas sida och inte kan förstå varför regeringen inte höjer lönen...precis som om de själva inte har varit dem som har gjort lönen så låg...och som inte står för att andra arbetsgivare ska komma in på banan och öka konkuransen (landstingen är utan konkurrans och kan sätta enväldigt låga löner). ..men men visst sjuksköterskelönerna kanske har blivit låga först under de senaste två åren...eller!?)

Kanske låter lite cyniskt och bittert..att vilja vara ledig på en helgdag...jag tycker verkligen om att folk gifter och döper sig...men ibland kan det bli lite för mycket när folk tycker att "Nä men du kan väl jobba den helgen också, bara för vår skull och vi skulle så gärna vilja ha dig! Vi döper/gifter ju oss bara en gång." Vilket är helt sant! Kyrkans handlingar: Dop, konfirmation, Vigsel och begravningar blir extra viktigt att göra bra! Just för att de bara sker vid det specifika tillfället! Och jag tycker det är bra att människor mer fritt kan önska präst...samtidigt som det kan bli lite klurigt när man måste börja säga nej, tyvärr jag kan inte just nu. För förståelsen för att jag inte alltid kan kanske inte alltid är så hög.

Inga kommentarer: