onsdag 14 maj 2008

Äntligen hemma

Haft två underbara dagar med kajak och tält i Karlskrona skärgård!

Vi kom i stort sett att första dagen följa resplanen. Förutom att motvinden inte riktigt var inräknad. Möcklöbron var ett bra riktmärke och målet var att innan lunch kommit förbi denna bro. I sista rycket för att göra detta smygtittade jag på sjökortets andra sida och insåg att vi mkt bättre skulle kunna följa med vinden och köra runt Sturkö på andra sidan = skönt beslut! Vi fick lite sidovind istället för motvind.

Tillslut landade vi på ön Gullö som ligger strax söder om Sturkö och norr om Borgholm (från toppen på Gullö såg vi faktiskt den lillla ön Borgholm som låg några hundra meter bort:) ). På Gullö slog vi upp vårt tält mellan två klippor och en stor enbuske. Eftersom det blåste fruktat mkt kurade vi in oss i tältet och läste böcker medan kvällssolen sken in genom öppningen (jepp det är paradisvarning). Efter en liten vandring runt ön medan solen gick ner gick vi och la oss i våra sovsäckar...jag kan alltid sova i sovsäck, det är så mysigt!

Nästa dag sken solen ännu mer och vinden hade molnat lite (tyckte vi iallefall:) ). Vi började dagen med att ta det lugnt, läsa och slappa fram till lunch:)

När vi skulle till att lämna Gullö hade J fått med sig halva öns myror i sin kajak:) (kanske lite mitt fel då jag stoppat ett chokladpapper i hans kajak kvällen innan...oops:) )

På vägen in mot Karlskrona såg staden sjukt lockande ut...och med min fruktade övertalningsförmåga fick jag nybörjaren i kajak J att gå med på att korsa fjärden (=öppet hav) för att kör rätt på staden.

Tre timmar på öppet vatten senare var vi framme vid Trossö, efter att nästan ha krockat med Aspöfärjan, kört mitt i fartleden (för att vi kunde och inga andra båtar var ute denna tisdag mitt i veckan...konstigt:) ), J fått några nervösa sammanbrott av vågorna....ja vågorna ja:) Det var inte så farligt eftersom vi hade medvind in till Trossö...medvind i den bemärkelsen att vi kunde surfa på vågorna med kajakerna=härlig känsla...iallefall för den som är van och vet att det är högst normalt att kajaken mitt på vågen kan kränga till och ändra 90 graders riktning mot vågorna och måsta hållas i styr för att komma tillbaka till rätt position igen inför nästa våg:) ...stackars J hade det inte lätt och jag pikade honom lite då och då för att inte hålla "kursen" utan sicksacka sig fram...han körde säkert dubbelt så långt som jag:)

Runt fem/sex blev i upphämtade på Långö av mamma o pappa och skjutsade helt slutpumpade och glada in till Trossö och hemma igen. Ängligen hemma!

För att fira denna Äntligen hemma känsla (främt hos J fanns denna...jag planerade direkt för nästa tur:) ) tittade vi på programmet Äntligen hemma...och fy fasen!!! Vilket kasst program det var! Iallefall delarna där en av programledarna inredde ett sovrum i tre olika stilar: Manligt, kvinnligt och Tusen och en Natt inspirerat....ahhhh...fy vad arg jag blev!!!!

SEN NÄR ÄR MANLIGT SVART OCH KVINNLIGT BLOMMIGT!!!!! Nä jag köper det inte alls! Inte heller köper jag den stereotypa bild kvinnan framstälde om vad vi som män och kvinnor är bra på t.ex. "Ja dessa gardinerna lämpar sig ypperligt till dig som man, som inte kan sy själv." LÄGG AV!!! Och allt snack kring att det manliga var så stiligt och det kvinnliga så romantiskt...jag mår illa!!!! Det var riktigt kasst!

Inga kommentarer: