fredag 4 januari 2008

Att vara eller inte vara en stjärntydare

Funderingarna kom kring Lucia...undrar om jag ska vara lite stjärngosse?...det har jag aldrig varit! Dock för att inte skämma ut mina ungdomar besinnade jag mig och tog snällt på mig tärnelinnet. ...men nu på söndag...stjärntydarnas dag (eller kungarna/vise männens dag...eller nja dag och dag det är ju bara sen 300 år e.kr. som vi firar att stjärntydarna kom fram idag. I den Armenska kyrkan firas Jesus födelse på vår trettondag och i polen, Grekland, Cypern, Rumänien och Finland (som har sk autokefala kyrkor) infördes inte den gregorianska kallendern (dvs den vi har med jul när den är etc:) ) förren 1924)

...finns grymt mycket traditioner kring söndag. Har skrapat lite i ytan och känner mig överröst med olika inriktningar och "saker att iaktaga och beakta". Kanske ska ta en Stjärngosse-stjärna i handen springa ut genom kyrkan och verkligen se hur många som följer stjärnan...hm...kanske är dumt med tanke på de musikstyckerna, körerna och musikerna som kommer vara i kyrkan på söndag...

Evangelietexterna på söndag är ganska elaka egentligen. Det är bara ett av tre som handlar om att den nästan nyfödda Jesus får besök i Betlehem (av förklarliga skäl dock när endast ett evangelium nämligen Matteus skriver om stjärntydarna) Evangeliet är ett sk. "För alla årgångar" evangelium...det finns två Alternativa evangelietexter dock. Andra årgången är från Johannesevangeliet och är den kända texten " Jag är världens ljus..." Den tredje årgången (dvs den årgång vi nu följer fram till 1 advent 2008) Berättas det ur Lukasevangeliet hur Jesus står och ser folk strömma till...diplomatisk som Jesus "SÅ OFTA ÄR" säger han: Detta släkte är ett ont släkte" -Grattis!


Ok jag är inte riktigt färdig för att det ska vara söndag snart...ska gräva lite djupare och se om jag hittar något som talar till mitt hjärta..förutom den där stjärngossestjärnan...

Inga kommentarer: