tisdag 29 januari 2008

Spikad äro Fastan

Vid ett fåtal väl valda tillfällen har jag i mitt liv ätit frukost. Dessa tillfällen infaller oftast samtidigt som en aktivitet t.ex. en veckas skidåkning i Sälen, Alperna eller på morgonen innan en förättning i stil med: begravning, dop, gudstjänst, mässa eller tenta.

Vid desto flera mer eller mindre väl valda tillfällen har jag helt sonika fastnat framför denna skärm med de högklassiga spelen: Spindelharpan, Betapet (likt alfapet) eller IQ traveller challenge (sätt ut länder, flaggor etc på världskartan). Timmar har lätt runnit förbi till mycket stor "nytta"

Jesus är en person som finns med mig om inte varje dag så ett par gånger i timmen (Själv men inte ensam). Dock finns det massvis av människor runt Jesus bl.a. i bibeln. Vem är kvinnan vid Syraks brunn? Vilka var på bröllopet i Kanan? Och vilka är det som går hem och begrundar det som Jesus sa? Vad gjorde de?....för en inbiten GT exeget (GT=Gamla Testamentet. Jesus befinner sig i NT=Nya Testamentet) behövs det en djupdykning i NT lite titt som tätt...t.ex. under en fasta.

Slutsats: ALLA GODA TING ÄR TRE!

Frukost
Datorspel

Personer kring Jesus

= FASTA 2008.

Tidigare fastor har t.ex. varit:

2007 -Vegetarian, köpfasta (köpte inget, förutom lite mat, främst grönsaker och mjölk...bakade bröd och åt ut skafferi och frys etc.), inga datorspel eller godis, läste hebreiska och grekiska.

2006-Vegetarian, köpfasta, datorspel, ingen tv innan 1900, bakade mitt bröd, ej godis, främst grekiska.

2005 -Vegetarian, ingen tv innan 1900, plugga, träna, ingen läsk eller godis förutom på söndagar, läsa bibeln.

Ungefär sådär har det sett ut. I år kändes vegetarian som ett redan uppnått mål och lite för lätt att "leva som vanligt i ytterligare 40 dagar" eller det tidigare tv beroendet...nästan så att jag tänkte lägga mig till att följa en serie eller tv-program under fastan bara för att få in tvn i mitt liv igen...fast jag trivs med den mestadels avstängd. Främst är de det återkommande datorspelet som inte gått att få "bukt" på. ...alltid lika ögonöppnande dessa 40 dagar vart all tid kommer från
...timmarna framför spindelharpan hamnar någonannanstans...iallefall för ett tag:)

Har idag...vilket jag ska fortsätta med imorn, försökt slå in i konfirmanderna att fasta främst eller i första hand inte handlar om att bli en bättre människa, utan att finna vägen till Gud. Att detta sen kan gå genom att du gå in i dig själv och ser: Vad vill jag ändra på i mitt liv? Vad mår mitt inre bra och mindre bra av?
Och framförallt vill jag få mina konfirmander att förstå att fasta inte bara handlar om att inte äta etc. Det är högst personligt vad en fasta kan innehålla...vi är så olika inuti.

...ah de tre goda tingen kommer dock bliva fyra...kanske...vet inte om jag ska slänga in en godisfasta också...kan inte bestämma mig för om jag är sockerberoende eller inte...kanske bara det är ett tecken föresten:)

Vad tänkte du göra? Fetisdagen är nästa tisdag...sen kommer Askonsdagen och Karnevalen är slut (carne vale =adjö kött)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja-a du, jag tänkte nog inte fasta på något sätt, även om inköpsfasta låter som något jag skulle behöva, men då mer på pryl-planet än mat-planet.
Totalt onödig poäng: Baka eget bröd har jag gjort konstant när jag bott i Sälen, lite för att spara pengar men mest för att utmana mig själv, måste erkänna att jag saknar hembakt bröd.

Men på tal om att finna vägen till Gud: Jag satt hemma idag för att sotaren skulle komma. Det ringde på dörren, jag öppnade... och utanför stod Jehovas vittnen. Försökte vänligt men bestämt säga till dem att jag kände mig trygg i min religion, men det köpte dom inte... jag kom undan med bara en "trevlig skift om Bibeln", efter att ha sagt att Bibeln ju faktiskt är öppen för en del tolkningar, vilket den annars så fromma tanten INTE höll med om.
Det intressanta med det här är att jag slängde broschyren direkt i återvinningen, vilket är ett genomgående beteende så fort jag inte mår 100% bra. Jag vet inte om det betyder att jag kör på en motorväg till helvetet eller om jag någonstans inom mig tycker att om jag ska finna Gud på ett djupare plan än jag gjort hitentills så ska det inte vara för att fylla upp ett tomrum som jag kan identifiera (förutsatt att det då inte är ett spirituellt tomrum, för då är det ju lite av poängen).