måndag 28 januari 2008

Perfekt film funnen!

Kort och gott heter den: JESUS!

Kom lite bedrövad med pannan i veck till pedagogen idag....du den där Passion...har vi ingen annan? (en kovändning kan vi säga...då jag i början av förra veckan sa: Passion! Klart vi ska se den!)

Hon plockade fram den nämnda Jesus filmen Jesus. Den börjar med att visa ett krigsslag "I Guds namn" "I Jesu namn" tillsammans med fallande bomber...det visar sig vara en dröm av den nu vuxne ca 30 år gammal Jesus som är ute på vandring med sin "far" Josef.
Några scener senare har Josef dött vilket Jesus är rejält knäckt av. Hans mor berättar då som så många gånger förr hur Josef reagerade den dag hon berättade för honom att hon var gravid ...utan att de haft samlag. Josef: EN ÄNGEL!?? EN ÄNGEL! Har du ingen bättre lögn att komma med??
Kort och gott tar filmen gå ett gytt sätt upp massor av goa frågeställningar som finns kring Jesus och hans liv. fler exempel är: När de första lärjungarna blivit kallade följer de med Jesus till bröllopet i Kanan...de trodde att Jesus skulle rädda världen men istället ställer han sig och dansar och har trevligt en hel kväll! De blir lite putta (missnöjda) fram tills dess att Jesus förklarar för dem att livet också måste levas...och avslutar det hela med att förvandla vattnet till vin för att visa sina vänner vem som har sänt honom.
...har inte hunnit se hela filmen än (180 min lång...där vinner Passion med sina 120min) men känner redan att det är denna film jag letat efter! (sen är det lite kul att skådespelare från Polisskolan är med i den:) )

Nu ska jag ta mina korsstygn och åka till Grönadal för att äntligen få träffa syföreningen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är den bästa "Jesusfilmen" som jag har sätt. Den tar ett annat perspektiv än andra filmer, och som du säger ställer intressanta frågor. Den är inte heller så där tråkig som en del filmer kan vara. Lycka till med korsstygnen!

Anonym sa...

Man blir ju nyfiken på vem från polisskolan som är med... Bubba Smith kanske, Steve Guttenberg verkar osannolikt... fast Bubba Smith är också redigt osannolikt...

AnnA sa...

Ah...kan ju inga skådespelares namn...dock ansikten:) Det är han som spelar den arga kaptenen.
...dvs han som eleverna driver med. Underhuggaren till överstepolisen. Han är inte jättelång och ganska rund i ansiktet...ska se om jag får fram något namn:)