onsdag 2 januari 2008

Förrättningar 2007 -Sammanställning

Idag är jag tillbaka på kontoret! Har nu under eftermiddagen passat på att göra en liten sammanställning (dvs. räkna efter hur många lappar som sitter i min nyinförskaffade pärm som jag fått av min kära receptionist innan jul)över hur många dop, vigslar och begravningar jag haft nu under mitt första halvår som präst.

17 st Dop

1 st Vigsel

6 st Begravningar

Tror dessa siffror ligger någonstanns i mitten av vad mina kollegor som också vigdes i juni har haft. Vissa har hamnat i rena vigselförsamlingar och andra bland mkt begravningar eller dop. Min upplevelse av dethär första halvåret är att förrättningarna har en tendens att klumpa ihop sig. ..dvs en begravning eller ett dop kommer sällan ensamt. Oftast sker dopen på söndagarna efter gudstjänsterna dvs den prästen som jobbar den helgen har dopen. Begravningarna faller också ofta på den som har helgen (ironiskt nog) vilket gör att de helgerna du jobbar kan du vara säker på att ha att göra i veckorna:)

Året 2008 börjar änsålänge ganska lugnt. Halva personalstyrkan har semester. Jag förbereder två begravningar tills nästa vecka, helgens musikgudstjänster och ska äntligen bli färdig med en artikel om Sveriges religiösa läge år 2030 tills på fredag (skönt att få en deadline...annars har "extra" arbete en tendens att ligga till sig ibland).

Försov mig i morse (min väckarklocka har en tendens att stängas av "nästan helt av sigsjälv") tänkte annars cykla till jobbet...nu blev det en banan på bussen istället:) Ska snart ta och hitta en buss hemmåt

Inga kommentarer: