tisdag 17 februari 2009

1 maj = Könsneutrala äktenskap!

Äntligen! Äntligen kanske till och med jag vill stå framför prästen och gifta mig (har inte velat göra detta medan mina homosexuella vänner inte fått göra samma sak..dock behövs det ngn som vill stå där bredvid mig...men det är en helt annan fråga:) )! Efter 1 maj i år öppnas denna möjlighet äntligen! Grymt bra! Jag är stolt över regeringen eller rättare sagt riksdagen idag!

För första gången i mitt liv kommer jag se fram emot 1 maj och kanske ge mig ut och proklamera med plakat...tänk att få ha ett bröllop 1 maj...det kanske jag har...ska kolla i kalendern.


Detta fick jag från partiet centralt idag:
Den 1 maj är ju ingen dag som vi liberaler brukar bry oss om särskilt mycket, men i år finns skäl för oss att fira. Den dagen träder en liberal reform i kraft när Sverige får en äktenskapslag för alla, oavsett sexuell läggning. I dag har riksdagens civilutskott beslutat om en lagrådsremiss om könsneutrala äktenskap.
Sex partier står bakom uppgörelsen, och den 1 april väntas riksdagen debattera det färdiga förslaget. En månad senare träder förslaget i kraft. Lagrådsremissen innebär att alla par oavsett sexuell läggning kan ingå äktenskap från och med den 1 maj. Lagen om registrerat partnerskap avskaffas samtidigt. Par som redan lever i partnerskap kan, om de så önskar, övergå till äktenskap genom en enkel skriftlig anmälan eller en ny vigselceremoni.
Precis som i dag ska trossamfunden ha vigselrätt, men inte vigseltvång. Vigslar i trossamfund är ju en den av den fria religionsutövningen, och därför ska den enskilde prästen, rabbinen eller imamen behålla rätten att avgöra vilka ceremonier han eller hon vill förrätta.
Eftersom partierna hade olika ståndpunkt enades vi om att låta frågan avgöras direkt i riksdagen.

Inga kommentarer: