måndag 2 februari 2009

Kenya- Safari dag 1

Jag trodde vi hade fått en liten försmak på vad som väntade oss i och med besöket hos Masaierna där vi på vägen hade stött på lite djur. ....jag är än en gång glad för att jag hade fel:)

Vi packade in oss i vår lilla bil med öppet tak. Thomas följde på Josefin med att använda både skarfs och solglas! Göran ser lite fundersam ut och Kerstin tror jag sitter och försöker övertala sin kamera att faktiskt fungera. Var David är har jag ingen aning om. Troligtvis framför Kerstin i drömmarnas värld.

Ingången till naturreservatet är likt en Jurassic Park film!


Vad gör David? 1. Leker "I'm the King of the World" (a la Titanic)
x. Imiterar åskguden Tor
2. Vägrar tro på att safaribussens tak är tätt för solen och tänker bevisa detta
genom att dra på sig en rejäl solbränna!

Som sagt likt Jurassic Park. Dessa "hemska" djur heter Johanna, Klas kikare och är det Tina som försöker dölja sig? Fina är ni iallefall!


Mina absoluta favvodjur, Giraffer! Inte nog med att de är stora...de är otympliga också. Eller otympliga och otympliga. Beror på vad ded ska göra. Ska de stå rakt eller gå sakta frammåt funkar deras fysik otroligt bra. Ska de däremot äta från buskar som är "lite" kortare än demsjälva, springa eller dricka vatten...nja då blir det lite värre...eller roligare beroende på hur vi ser det:) Vi gav giraffen göteborgsdialekten. Tänk er själva: "Det är så gytt att inte behöva sträcka på sig o ändå se allt, som det där till exempel, det ser jag hur lätt som helst, gö bra."


Vårtsvinen Pumba i egen hög person! Ser ut lite som en oproportionelig hund som sprang omkring på savannen.


Gaseller fanns det i massor. Speciellt innanför grindarna där vi körde in. Det är inte ovanligt att deras svansar svänger i ett i ett. Mycket fina djur. Liknar rådjuren vi har hemma på trädgården.

Andra dan såg vi en hel flock med dessa bufflar (flera hundra djur). Deras horn sitter som en märklig dalamössa...fint och småfult på samma gång


Jag uppsattade verkligen att vi körde ganska långsamt fram. Jag kunde stå upp nästan hela tiden (har lätt att bli åksjuk i bilar...eller nja allt som går frammåt på hjul...har t o m känt mig lite snurrig på rullskidorna). Här en liten vy med betande djur, strax bakom oss låg en lejonhona. Livets dualitet.


Det går inte att ta miste på dehär bakarna! Jag är ett faan av zebror!


Se det funkar jättebra när det är till att stå stilla och se fruktansvärt vackra ut. Dag två fick vi se två giraffer som jagade varandra. Det gick ganska fort!


Mot slutet av dagen föll lite regn och denna vacka båge visade sig. Sen förstod jag aldrig riktigt varför vi vände tillbaka och körde in i parken igen... Inte förrän jag fick se dethär:)


Våra Goda vänner i den gröna bussen hade ordagrant kört ner sig djupt! Vi började med att putta på dem frammifrån med vår bil (vi körde helt enkelt mot dem i en planerad krock) för att få ner dem i gropen och sen blev det draglina.


Självklart var grabbarna inte långsamma med att få gå ut ur bussen en stund. Göran ser lite tveksamt finnurlig ut. Thomas skrattar och ber att få återkomma under nästa dag till den gröna bussen och David tror han är på östermalm och beställer helt sonika en drink.


De lyckliga i nöd tittar ut! Jag tycker nästan det är mer konstigt att det bara var en buss som körde ner sig denna dag än att det bara var den gröna. För all heder till den gröna bussen, ni var outstanding på att hitta djur!...och vi kommer alltid minnas att det var ni som fastnade...först:)

Inga kommentarer: