onsdag 18 februari 2009

Predika "hur" eller "vad"

Inför söndagens mässor (inkl. predikningar) börjar jag som vanligt att läsa texten i god tid (inte ovanligt med två veckor innan). Sen kan det dröja innan jag tar upp texten igen (ganska vanligt med torsdagen innan)...dröjer oftast tills att jag har en tanke på HUR jag ska predika. ...just frågan HUR är otroligt viktigt för mig. Har jag en god tanke kan den bli helt förstörd om jag inte har "rätt" sätt att framföra den på.
Finns tusen och åter tusen sätt att predika på...jag försöker utmana migsjälv och testa runt på olika modeller...även om jag inte tror på den själv i början (som att vandra upp och ner från predikstolen, tala samtidigt som jag rör mig...det funkar...rösten behöver vara lite mer fokuserad på att få ut orden...jaja kanske inte det mest vildaste exemplet:) ).

Att fördjupa mig i VAD jag predikar...det gör jag genom att uppleva saker...livet...jag predikar ofta genom mina upplevelser. Hade gärna fördjupat mig mer i teologin...men det tar tid...jag behöver en dag för att förbereda vad jag ska fördjupa mig i...och minst två att förverkliga det...hur ofta finns det tre dagar:) ...en fördjupning innebär för mig att jag får uppleva att mina tankar blir utmanade... få nytt perspektiv

Mitt fokus är att predika på ett sätt så att jag själv skulle stå ut med att lyssna...Ibland kan jag komma på migsjälv om att bli tråkig...då är det att rycka upp sig snabbt...väcka bänkarna och prova igen:)

Framförallt försöker jag alltid minnas att jag själv aldrig har mints vad en präst sagt när den stått still eller "bara pratat". Det jag minns är när prästen gjort ngt eller att jag själv har behövt göra ngt...dvs HUR har satt sig...VAD har haft en förmåga att rinna av....även hos mig:)

Vasaloppet närmar sig...har kört lite idag...imorn ska jag försöka köra ett masterdontpass...startar ju i sista led...kan få stå länge i första backen och vänta...måste vara beredd på att ösa max!

Inga kommentarer: